Es lebe Berlin!

Van een grauwe verdeelde stad heeft is ze zich na de Wende omgeturnd tot een bruisende metropool , die de bezoeker heel wat te bieden heeft.

Om je vlot door de stad te verplaatsen, kan je naast de S-Bahn ook gebruik maken van metro, tram, bus (en zelfs veren) die door de BVG uitgebaat worden. Ook tramliefhebbers komen er aan hun trekken, de BVG heeft een park dat gaat van de typische jaren 70 Tatra-trams tot nieuwe Bombardiers.

Op 10 december 1928 werd de Berliner Verkehrs-AG (BVB) opgericht door het samenvoegen van enkele vervoersbedrijven. Vanaf 1938 draagt het bedrijf de naam Berliner Verkehrs-Betriebe.

Door de opdeling van Berlijn ontstond er vanaf augustus 1949 een apart bedrijf in Oost-Berlijn dat vanaf 1969 als VEB Kombinat Berliner Verkehrsbetriebe (BVB) door het leven ging. Als gevolg van de Duitse eenmaking kwamen beide bedrijven op 1 januari 1992 terug samen, en werd de naam Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) aangenomen.

Qua bussen heeft de BVG de laatste jaren een redelijk nieuw park bijeengesprokkeld. Ook de BVG is trouwens op de kar van de nieuwe technologie gesprongen. In 2006 en 2007 werden 14 hybride MAN Lion’s City in dienst genomen, in 2007 een vijftal Lion’s City met gasaandrijving.

Maar naast eigen bussen, kent ook de BVG een systeem van zogenaamde &laqo; subunternehmen », te vergelijken met onze exploitanten. Een deel van de bussen van deze exploitanten draagt de typische gele BVG livrei, een ander deel rijdt in de eigen bedrijfskleuren rond. Drie bedrijven die gele bussen hebben, zijn BVB, Dr. Herrmann en Hartmann. Hun bussen dragen ook een viercijferig nummer.

Naast Londen is ook Berlijn gekend voor zijn dubbeldekbus, een traditie die tot de jaren 1920 teruggaat. De voorbije jaren zijn de oudere reeksen stelselmatig door bussen van het type MAN Lion’s City DD vervangen, waarvan er nu zo’n 400 in bedrijf zijn. De 3381 vertrekt aan het U-Bahnhof Osloer Strasse.

Een enkele oude knar overleeft nog als museumbus, die ook op een toeristische lijn (nabij de Wannsee) ingezet wordt. Deze 2626 is van het type MAN SD200. Ooit telde Berlijn 956 dergelijke bussen.

De oudste geledebussen zijn nog een aantal Mercedes-Benz O 405GN. De 2603 (uit reeks 2574-2608) voert een rit uit op lijn 318, die aan de S-Bahn halte Wannsee vertrekt.

De daaropvolgende reeks (2609-2669) was van het type Mercedes-Benz O406GN2. Hiervan is de 2631 een voorbeeld, die op deze foto een vervangingsdienst uitvoert.

In 2003 worden twee nieuwe reeksen gelede bussen aangekocht. De eerste - 4001-4035 - zijn van het type MAN NG313. De 4001 komt voorbij op Unter der Linden, één van de gekende lanen in Berlijn.

Terwijl de daaropvolgende reeks (4051-4087) uit Mercedes-Benz Citaro G bestaat, vertegenwoordigd door bus 4081, die we op de Spandauer Damm in de wijk Charlottenburg zien.

De hoofdmoot wordt nu echter gevormd door de Solaris Urbino 18, waarvan er nu reeds 4 reeksen geleverd zijn. Hiermee werden de voorbije jaar al 'n pak oude Mercedes-bussen vervangen. De 4259 op lijn TXL (naar luchthaven Tegel) in de Karl Liebknechtstrasse. Je bent hier op 'n boogscheut van de befaamde Alexanderplatz.

Tussen de gelede- en solobussen nestelen zich twee reeksen 15-meter bussen. De oudste (reeks 1526-1595 uit 2000) bestaat uit een reeks MAN NL263-15. De 1595 komt aan op de centrale halte te Spandau.

De tweede reeks is van het type Mercedes-Benz Citaro. 71 stuks vormen zo reeks 1700-1770. Bus 1741 heeft er net een rit opzitten op lijn 249 en is op het eindpunt Zoologischer Garten aangekomen.

Het park van de solobussen is iets gevarieerder, en telt zowel reeksen in twee- als driedeursversie. De “oudste” reeksen stammen uit 2000: twee reeksen MAN NL263 in een driedeursversie. De 1215 komt ons voorbij in de Karolinenstrasse in de wijk Tegel.

In 2002 volgden nog meer driedeurige bussen : een reeks Mercedes-Benz Citaro en twee kleine reeksen Volvo 7700. Typisch voor praktisch alle solobussen is het “platte front”, dat we ook in Hamburg terugvinden. Dit vergemakkelijkt het aanbrengen van reclame. Mercedes-Benz Citaro 1332 op de Platz der Luftbrücke in Tempelhof.

Nabij het nieuwe Hauptbahnhof zien we Volvo 1385.

In respectievelijk 2004 en 2005 volgden nog kleinere reeksen MAN NL263 (1411-1425) en Mercedes-Benz Citaro (1451-1480), ditmaal in een tweedeursversie. MAN 1417 komt aan op het busstation Zoologischer Garten.

Naast een demo van de Mercedes-Benz Citaro LE, werd in 2006 - nadat ook van dit model een demo aangekocht werd - een reeks van 80 Mercedes-Citaro II in dienst genomen (1601-1680). Met op de achtergrond de Fernsehnturm zien we bus 1644 in de Holzmarktstrasse.

De grootste reeks bussen (2151-2319) is momenteel nog in aflevering. Met de komst van deze reeks Mercedes-Benz Citaro LE konden reeds een aantal oudere reeksen (waaronder Mercedes-Benz O 405N2) afgevoerd worden. Bus 2178 rijdt het vernieuwde Ostbahnhof voorbij.

De BVB, waarin de BVG 'n aandeel heeft, heeft 18 Mercedes-Benz Citaro II rijden (8300-8317). Op de Mehringdamm komt de 8310 ons voorbij.

Recent nog nam Dr. Herrmann een aantal MAN Lion’s City K in dienst. Hiermee worden een aantal lijnen uitgebaat waarop vroeger Mercedes-Benz Cito van de BVG te zien waren. Daarnaast heet het bedrijf nog een aantal gewone Lion's City in dienst. Busje 8403 verlaat de centrumhalte van Alt-Kladow.

Het park van Hartmann bestaat naast enkele MAN Lion's City (8659-8661) grotendeels uit Mercedes-Benz Citaro II (8600-8658). De 8637 wacht zijn vertrek af op het busstation Zoologischer Garten.

Op lijn 136 vind je af en toe een bus van de Oberhavel Verkehrsgesellschaft. Deze OVH-VK 144 is een MAN Lion's City G, waarvan deze firma er zes rijden heeeft.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven