Oudjes aan de Oostkust

Tijdens de rondrit « Oudjes aan de Oostkust » combineren we drie oudere types Van Hool die binnenkort het veld moeten ruimen. Het ging om een Van Hool A600 uit 1993 (2923), een Van Hool A300 uit 1995 (3208) en tot slot een Van Hool AG500 uit 1996 (3361).

Onze eerste stop houden we aan de oude stelplaats van Assebroek, die binnenkort plaats moet ruimen voor een appartementencomplex. Deze A600 is afkomstig uit de reeks 2921-2957, waarvan nog maar enkele exemplaren in dienst zijn.

Vivenkapelle ligt op lijn 62 (Brugge-Middelburg). We stoppen ter hoogte van het « Paard van Viven » een bronzen standbeeld van Jef Claerhout (°Tielt 1937). Tijdens de rit zal de filmkast wat aandampen.

Net na Moerkerke houden we halt aan de Jackxenbrug over de naast elkaar liggende Leopold- en Schipdonkkanalen, die omzoomd worden door statige bomenrijen. Lijn 45 heeft hier een uitloper richting Moerkerke.

Middelburg heeft veel te vertellen qua geschiedenis. Het is het eindpunt van lijn 62, maar ook lijn 45 bedient het dorp. De Sint-Petrus en Pauluskerk leent zich als achtergrond voor een foto.

Tussen de hoevehuizen en de Kalfmolen (17e eeuw) reed vroeger de Knokse stadslijn 13. Deze seizoenslijn verbond het station met Het Zwin en werd vanaf 2013 niet meer uitgebaat.

Te Zeebrugge P&O stappen we over op de Van Hool AG500 3361. Deze AG500 is de laatste vertegenwoordiger uit de reeks 3346-3367. De pendelritten tussen het Brugse station en de P&O-terminal werden ook met geledebussen gereden.

Het weer was die dag niet echt optimaal, maar zorgt wel voor een leuke weerspiegeling van onze bus. We bevinden ons ter hoogte van Lissewege, waarvan de forse kerktoren in de achtergrond opdoemt.

Te Vlissegem pikt de Van Hool A300 in voor een foto op een foto op (streek)lijn 46. Het is niet abnormaal om Oostendse stadsbussen ook op streeklijnen aan te treffen. Deze bussen worden normaalgezien in de loop van dit jaar door hybride VDL Citea vervangen.

Na twee stops in De Haan gaat het richting Bredene. De grote lussen van lijnen 4 en 9 verzekeren al jaren de bediening van deze gemeente. Ook de statige herenhuizen van de Zeelaan hebben de jaren goed doorstaan.

Vroeger reed stadslijn 7 voorbij de Koninklijke Stallingen. Deze bestaan uit een combinatie van Noorse Vikingstijl en Art Nouveau, wat redelijk uniek te noemen is. De Stallingen doen nu dienst als sportcentrum.

Ook het vroegere Hospitaal kreeg een nieuwe bestemming als Sociaal Huis. Hier komt lijn 7 voorbij. Op de achtergrond de Sint-Jozefkerk.

De brug die de Slijkensesteenweg met de Graaf De Smet De Naeyerlaan verbindt, is enkel toegankelijk voor bus en tram. Hier filmen we even lijn 35 (Brugge-Stalhille-Oostende).

Tijd voor een samenkomst van onze drie bussen op de nieuwe stelplaats van De Lijn op de Slijkensesteenweg. Hier worden binnenkort ook trams gestald.

Daarna gaat het richting Brugge. Om de Brugse voorstadslijnen niet te vergeten, filmen we in de schaduw van de kerk van Varsenare lijn 53 (Brugge-Jabbeke).

De Brugse stadslijn 25 kent enkele beperkte ritten tussen het Station en de VIVES campus (vroeger KHBO). Deze worden nu nog steevast met gelede bussen uitgevoerd.

Met dank aan NostalBus voor de organisatie, De Lijn voor het ter beschikking stellen van de bussen en Daan en Wieland voor het uitstippelen van de route.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven