Rondrit in de Voerstreek

De Voerstreek kwam nog niet veel aan bod in rondritten. Dit werd op 18 april 2015 ruimschoots goedgemaakt door een rit (georganiseerd door NostalBus) met drie verschillende bussen in deze streek. De Voerstreek kent een rijke, soms tumultueuze geschiedenis. Maar het is ook een regio met pittoreske dorpjes en straffe vergezichten.

Na de regionalisering wordt Voeren zowel door De Lijn als de TEC bediend. Lijn 39b (Tongeren-Voeren) ontstond in 1964 wanneer de toenmalige schooldienst Tongeren-Remersdaal voor het grote publiek opgengesteld werd. Deze lijn kent nu nog steeds een aantal varianten, die deels vanuit de Provinciale School te 's Gravenvoeren vertrekken.

Lijn 39c (Visé-Aubel-Welkenraedt) ontstond op 2 juni 1957 als één van de vervangingsdiensten op lijnen 24/39 (Tongeren-Montzen-Aken, Welkenraedt-Gemmenich). Ze werd in 2004 als 139 hernummerd. De lijn kent ook twee schoolvarianten, die grotendeels binnen Voeren blijven. Ook deze kwamen tijdens de rit aan bod.

Bus 2865 - een Van Hool A600 - is één van de laatste nog actieve exemplaren uit de reeks 2819-2896, die eind 1992, begin 1993 geleverd werd. Na een korte halte aan de Provinciale school gaat het richting Sint-Martens-Voeren voor een stop nabij het vroegere station. Er dendert net een goederentrein voorbij.

Dan gaat het richting De Planck, dat nooit een zelfstandige gemeente was. Het gebied ten oosten van de N648 hoorde bij Teuven, het andere deel bij Sint-Martens-Voeren.

Teuven behoort tot het vraagafhankelijke deel van lijn 39b en heeft op haar reisweg een variante die slechts één halte bedient, Linde. Dit is onze volgende fotostop.

In Remersdaal laten we de 2865 achter en stappen we over op de SADAR 763167, een Mercedes-Benz O 405NÜ. Nabij Sippenaeken filmen we schoollijn 713 (Kelmis - Henri-Chapelle). Hoewel Sippenaeken tot het Waals gewest behoort, is de voertaal er voornamelijk een Limburgs-Duits grensdialect.

Het verhaal van SADAR begon 90 jaar geleden met de lijn Kelmis-Vaals. Ondertussen is deze lijn tot Eupen verlengd, maar het is nog steeds SADAR die er de dienst uitmaakt. We stoppen even tussen Vaals en Gemmenich.

We stoppen aan de kerk van Plombières. Aanvankelijk heette het dorp Bleyberg, genaamd naar het looderts dat er vroeger ontgind werd. Na de Eerste wereldoorlog werd de naam verfranst. In het Nederlands heet het dorp nog steeds Blieberg.

Moresnet is vooral gekend door het viaduct van lijn 24. Het bestaat uit 22 stalen dubbelsporige brugdelen, steunend op twee landhoofden, vijf steunpijlers en 16 gewone pijlers uit beton. Elk brugdeel is 48 meter lang. De sectie Montzen-Aken kwam in 2008 onder draad. Op de brug ligt de spanningssluis die de Belgische bovenleidingsspanning (3 kV=) van de Duitse (15 kV~) scheidt.

Een korte stop in het centrum van Montzen kan niet ontbreken. Daarna gaat het richting Kelmis, waar we op de stelplaats van SADAR op de volgende bus stappen.

De 763185 is nog één van de weinige Mercedes-Benz O 405 die SADAR in het lijnverkeer inzet. Even buiten Montzen filmen we lijn 139.

Aan de spoorweg, ter hoogte van het voormalige station van Remersdaal filmen we lijn 738 die tot enkele jaren geleden een variante richting Remersdaal kende.

Lijn 339 (Sint-Martens-Voeren - Aubel) is één van de twee schoolvariantes van lijn 139. Het traject richting Mabroek biedt een panoramisch uitzicht over Remersdaal.

In Sint-Pieters-Voeren is de tweede schoollijn - 439 (Sint-Martens-Voeren - Moelingen) aan de beurt.

Aan het Veursbos te Sint-Pieters-Voeren vervoegt de 2865 ons opnieuw. Tijd voor een foto met beide bussen.

We rijden door naar 's Gravenvoeren. Net naast de grenspalen (die op Nederlands grondgebied staan) houden we halt.

Na Moelingen kruisen we nog spoorlijn 40 (Luik-Visé grens). Daarna gaat het richting Visé.

Onze dank gaat uit naar NostalBus, META vzw, SADAR, Daan Cools, Maikel Kegels en de enthousiaste chauffeurs van de dag!

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven