Er beweegt heel wat in Henegouwen. Binnenkort verdwijnen de Mercedes-Benz Cito uit het Bergense stadsbeeld. Deze rijden sinds 2003 op de lijnen van de « Mons Intra Muros » en worden momenteel door Van Hool newA309 vervangen. De foto's zijn van de hand van Sebastiaan Van Hoof.

De reeks van tien Cito 3921-3930 werden in 2003 tweedehands bij Mercedes-Benz gekocht. Deze bussen - bouwjaren 1999 tot 2001 - hadden een Duitse herkomst. Tussen deze tien bussen zaten zowel exemplaren van de negenmeter- (3921-3925 en 3930) als de achtmeterversie (3926-3929).

We dalen hier de Rue des Clercs af.

Mons Grand'Place

Mons Place de Flandre.

De eerste reeks Cito (3916-3918) - werkzaam op de toenmalige lijn 6 (Mons-Jemappes) - werd in 2007 door drie Heuliez GX127 vervangen. Na het opdoeken van lijn 6 kwamen deze 3981-3983 ook op de Mons Intra Muros terecht.

De Mons Intra Muros bestond uit drie circuits (A, B en C). Later kwam er nog een extra circuit D bij, dat via de Grands Prés gaat. Mons Avenue Thomas Edison.

Mons Rue de Bertaimont.

In de namiddag komt een ander typisch voertuig uit te streek in beeld. Omdat de TEC Henegouwen in 2002 met een tekort aan materieel zat, werden via SADAR (Kelmis) enkele tweedehandsbussen aangekocht. Drie Mercedes-Benz O 405N2 (bouwjaar 1996) waren afkomstig van de Zwiterse postbus en werden als 3781-3783 genummerd. De bussen reden vanuit de stelplaats van Eugies. De 3782 is de laatste die nog in dienst is.

Wegen met de naam Chaussée Brunehaut duiden op een Romeinse weg. Deze leidden in deze regio meestal naar Valenciennes. We volgen hier even de Chaussée Brunehaut tussen Blaregnies en Sars-la-Bruyère op lijn 25, die in Blaregnies haar eindpunt heeft.

Lijn 96A (Bergen-Aulnois) ontstond tijdens het IC/IR plan in juni 1984. We bevinden ons in het centrum van Genly.

Wiheries ligt op het traject van lijn 28 (Roisin-Saint Ghislain).

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven