Scania

Scania toont ons een breed spectrum van alternatieve aandrijvingen - die allemaal aan de Euro 6-norm beantwoorden - op deze editie van Busworld. Het merk heeft nu bussen en cars voor alle mogelijke verkeersvormen: van druk stadsverkeer tot veeleisende autocarreizen. Scania blijft vooral gekend voor zijn - nu al 30 jaar oude - ervaring met bio-ethanolmotoren.

De hybride Scania Citywide LE

De nieuwe hybride Scania Citywide werd al in 2014 voorgesteld en kon tot 100 percent op biodiesel rijden. Maar de bus kon enkel ingezet worden in stedelijke gebieden en op landelijke lijnen waar de snelheid niet boven 70 km/uur gaat. Maar nu heeft Scania zijn hybride Citywide een forse update gegeven, waardoor nu op interlokale lijnen tot 100 km/uur gereden kan worden. Ook zijn de zitjes hoger afgewerkt, en kunnen ze met veiligheidsgordels voorzien worden.

De hybride Scania Citywide LE

De motor is een 9-liter en gaat tot 320 pk. De SCR-technologie is compatibel met biodiesel en Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). De hybride aandrijving is te vinden tussen de motor en de versnellingsbak. De elektrische motor heeft een vermogen van 150 kW. Daarnaast kan er tot 1.2 kWh aan energie opgeslagen worden in een lithium-ion batterij op het dak.

Interieur van de Citywide LE hybrid. © Scania.

De Citywide LE die op de stand te zien was, heeft een typische Scandinavische opzet: helemaal achteraan is een derde enkelbladsdeur voorzien, met enkele - redelijk hoge - tredes. In het gedeelte tussen de eerste en tweede deur zijn geen zitplaatsen te vinden.

De nieuwe Scania Interlink

Busworld kreeg de première van de Interlink-familie, in de markt gezet als een typische tweeverdiener waar zowel lijndiensten als dagtrips mee gemaakt kunnen worden. De familie telt drie leden: een lage, medium en hoge versie. Daarnaast zijn ook verschillende lengtematen - van 11 tot 15 meter - beschikbaar. De Interlink deelt het typische front met de Citywide. De operators kunnen kiezen tussen diverse zetelopstellingen en andere opties. De motoren - van het 9 of 13-liter type kunnen ook op alternatieve brandstoffen rijden. Een Interlink met gasaandrijving is op de stand te zien: wellicht een eerste tweeverdiener die op CNG rijdt?

De nieuwe Interlink

Op de stand is ook een Citywide LF te zien met gasaandrijving, bestemd voor een Italiaans bedrijf. Buiten staat nog een Citywide LE voor de groep De Decker-Van Riet.

Een Citywide LF CNG

Terug naar boven