Van Hool

Geen lijnbussen op de stand bij Van Hool dit jaar. Wel stond het EX gamma in het middelpunt van de belangstelling.

Het EX gamma werd vorig jaar tijdens de IAA in Hanover voorgesteld. Van Hool wil met de EX ook nieuwe klanten bereiken in gans Europa en haar intrede doen op nieuwe markten. De EX wordt het instapmodel voor hoofdzakelijk touringcar-bedrijven en lijndienst-operatoren. Het gestandaardiseerde EX-gamma zal bovendien aan bijzonder scherpe prijzen op de markt gebracht worden doordat de optie-lijst eerder beperkt gehouden wordt en omdat het voertuig, net zoals gelijkaardige voertuigen van concurrenten, in een land (ic. Macedonië) gebouwd wordt waar de globale productie-kosten lager zijn dan in West-Europa. Gradueel zal de capaciteit van de fabriek in Skopje opgevoerd worden.

De nieuwe Van Hool EX17H.

In Kortrijk werden de drie-assers uit het EX-gamma voorgesteld: de EX16H (voor « high »), de EX16M (voor « medium ») en de EX17H. De EX17H werd vertegenwoordigd door een exemplaar voor een Franse klant, de EX16H die te zien is, is bestemd voor Arriva UK. Alle EX modellen worden door een DAF MX11 die aan de Euro 6-normen voldoet. De EX16 heeft een lengte van 13,260 meter, de EX17 van 14,220 meter. Daarnaast is er ook nog een EX15 met een lengte van 12,480 meter.

Het interieur van de EX17H.

Verder waren op de stand vertegenwoordigers van het TX gamma te zien. Buiten stonden nog enkele cars, maar ook een newA330Hyb voor het Monegaskische vervoerbedrijf.

En natuurlijk heeft Van Hool dit jaar een mooie vitrine gekregen voor zijn Exqui.City. Nog tot 23 oktober rijden twee exemplaren elke dag tussen het Station en Hoog-Kortrijk. Deze twee 24 meter hybride bussen zijn bestemd voor het exotische Martinique.

Eén van de twee Exqui.City op proef.

Terug naar boven