Volvo

Volvo is klaar om zijn elektrische bus in reeks te produceren. Hiermee heeft het merk een volledige keuze aan (deels) elektrisch aangedreven bussen.

De nieuwe Volvo 7900 Electric

De nieuwe Volvo 7900 Electric rijdt stil en produceert geen uitlaatgassen. De bus is 80 percent meer energieëfficient dan een vergelijkbare dieselbus. Vanaf 2016 worden de eerste exemplaren in reeks afgeleverd. Eerder dit jaar werd een elektrische conceptbus voorgesteld, die sinds deze zomer in Göteborg rijdt (zie de video hieronder).

De lithium-ion batterijen worden opgeladen tijdens het remmen, maar ook door het opladen aan het eindpunt van de lijn. Dit duurt tussen drie en zes minuten. Elke minuut laadtijd zorgt voor 5 à 10 minuten actieradius. Een ideale lijnlengte voor deze bus schommelt tussen de 10 en 20 kilometer. De oplaadpunten worden samen met de bus verkocht, en werden samen met Siemens en ABB ontwikkeld. Samen met lokale partners zorgt Volvo voor het onderhoud.

Met de lancering van de Volvo 7900 Electric, heeft Volvo nu een volledig aanbod qua (deels) elektrische bussen. Naast de Electric heb je nog de 7900 Hybrid (ook beschikbaar in een gelede versie, te zien op de stand), en de Volvo 7900 Electric Hybrid. Sinds de lancering van de Volvo hybride bussen in 2010, zijn er al zo'n 2200 stuks van de band gerold en verkocht.

Op de parking was een Volvo 7900 Hybrid Electric voor het Luxemburgse bedrijf Sales-Lentz te zien. Deze maakt deel uit van een bestelling van twaalf eenheden, waarvan de eerste zes in de lente van 2016 verwacht worden. Ze gaan op de RGTR-lijn 215 (Kirchberg-Bascharage) rijden. Langs het parcours van deze lijn zullen enkele oplaadpunten voorzien worden.

Eén van de twaalf Volvo 7900 Hybrid Electric bestemd voor Sales-Lentz

Volvo rolt zijn systeem van Volvo Dynamic Steering nu ook uit bij . Het geeft de bus meer stabiliteit, en de chauffeur meer comfort en veiligheid. Het systeem zal te vinden zijn in de Volvo 9500, 9700 en 9900 en bij chassis met een 8- en 11 liter Euro 6-motor.

Terug naar boven