Mercedes-Benz

Op Busworld stelde Mercedes-Benz zijn nieuwe Citaro NGT (Natural Gas Technology) voor. De motor maakt is minder lawaaierig dan de al stille OM936 dieselmotor. Daarnaast stoot de gasmotor ook veel minder CO2 uit.

Natuurlijk blijft de verkoop van gasbussen binnen Europa op ongeveer één tiende van de totale verkoop qua bussen - zo'n 10.500 per jaar - steken. Mercedes-Benz hoopt dit aandeel te kunnen vergroten in het licht van de gesprekken over de klimaatverandering.

De nieuwe Citaro NGT

De nieuwe bus is beschikbaar in een standaard en gelede versie. De aardgastanks, die zich op het dak vooraan de bus bevinden, geven de bus een totale hoogte van 3,389 meter. Voor de rest is de bus qua afmetingen identiek aan de gewone Citaro. De tanks hebben een laag gewicht, maar zijn toch robuust én hebben in vergelijking met de vorige generatie meer inhoud: van 190 naar 227 liter. Daarom kan het aantal tanks verminderd worden om toch op hetzelfde volume uit te komen. In vergelijking met het vorige model is bij de Citaro NGT één aardgastank minder nodig. Hierdoor weegt de bus ook iets minder.

De plaatsing van de aardgastanks bij de Citaro NGT

Door de vermindering in gewicht van de reservoirs, kunnen ook iets meer passagiers meegenomen worden: in totaal is er ruimte voor 96 reizigers (in tegenstelling tot 93 bij de vorige versie). Met de gelede versie kunnen 153 passagiers vervoerd worden (149 bij de vorige versie).

De nieuwe Mercedes-Benz M936G aardgasmotor (7,7 liter) is momenteel de meest compacte aardgasmotor in zijn klasse. Met een gewicht van maar 747 kg is hij 230 kg (25 percent) lichter dan zijn voorganger. De motor is gebaseerd op de OM936 dieselmotor, die we al van de Citaro (Euro 6) kennen. De motor heeft een vermogen van 220 kW (of 302 pk). De motor stoot ook tot tien procent minder CO2 uit dan een gewone dieselmotor. Ook is hij 15 tot 20 procent zuiniger van het vorige model aardgasmotor.

Qua reizigerscomfort heeft de Citaro NGT alle karakteristieken van de gewone Citaro overgenomen. Nieuw is de optie voor de LED-koplampen. Ook de klapstoeltjes hebben een nieuw design gekregen. Ze nu ook als « Mutter-und-Kind » beschikbaar. De gelede versie is ook uitgerust met het systeem om de draaicirkel van de geleding te controleren (ATC: Articulation Turntable Controller).

Bij veel constructeurs wint de « parketvloer » aan populariteit, ook bij Mercedes-Benz.

Op de stand was de standaardversie van de bus te zien. Deze bus beschikt over zeven aardgastanks met een totale capaciteit van 1589 liter. Daarom is de voorste as ook iets zwaarder. Voith zorgt voor de versnellingsbak.

Mercedes-Benz bijft zijn Sprinter ook in een versie voor kleinstedelijk vervoer aanbieden. Op de stand was de City 65 te zien.

De Sprinter City 65

Terug naar boven