Elektrische bussen in Brugge

Sinds begin deze week rijden drie elektrische bussen in Brugge rond. Deze worden draadloos opgeladen.

‘Vlaanderen blijft investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Met dit proefproject toont De Lijn zich nogmaals als innovatieve en milieubewuste vervoermaatschappij’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

De 5598 onderweg naar 't Zand.

5598

Het model werd al op Busworld 2013 voorgesteld. Vooral het installeren van het laadstation - op de nieuwe Brugse stelplaats - had heel wat voeten in de aarde.

Momenteel rijden de busjes tussen het station van Brugge en 't Zand, een traject van een kleine kilometer - en dat terwijl in enkele buitenlandse steden al volledige lijnen elektrisch gereden worden. Op werkdagen zijn er twee bussen in de weer, op zaterdag slechts één. Met een volle batterij kan de bus 45 minuten rijden. De bussen bieden plaats aan 44 reizigers, waarvan 17 zitplaatsen.

Opgeladen in 12 minuten

Het duurt 12 minuten om de elektrische bus inductief te laden. Bij dit proces wordt elektrische energie via een magnetisch veld overgebracht tussen het laadstation en de bus. Een stroom door een spoel wekt een magnetisch veld op. Dit zorgt voor een spanning in een tweede spoel, waarin een stroom begint te lopen. Er komt geen kabel aan te pas.

Vlaamse bedrijven doen ervaring op met precommerciële voertuigen

De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Daarbij doen De Lijn en transportbedrijven ervaring op met precommerciële voertuigen ontwikkeld door Vlaamse bedrijven. Het gaat om twintig bestelwagens, twee vrachtwagens, drie volledig elektrische bussen en een waterstofbus. De voertuigen zijn uitgerust met dataloggers, toestellen die gegevens bijhouden tijdens het rijden. Op basis van de verzamelde informatie onderzoekt EVTecLab de elektrische aandrijftechnologieën, energieconsumptie, batterijveroudering en het rijgedrag.

In het proefproject werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 1,5 miljoen voor de elektrische bussen en het inductieve laadstation. De voertuigen werden gebouwd door Van Hool uit Koningshooikt (Lier). Bombardier stelde haar PRIMOVE-technologie voor inductief laden ter beschikking. Leclanché (het vroegere Trineuron) uit Malle leverde de batterijen en nachtladers. Flanders Make, iMinds en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) zorgen voor de wetenschappelijke en technologische expertise en ondersteuning. Punch Powertrain uit Sint-Truiden coördineert EVTecLab.

Bron: persbericht De Lijn.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven