Dertig Van Hool Exqui.City voor Belfast

Van Hool heeft een contract gesloten met het ‘Department for Regional Development’ van Noord-Ierland voor de levering van 30 enkel-gelede hybride trambussen van het model Exqui.City aan Belfast Rapid Transit (BRT). De oplevering van de voertuigen is voorzien midden 2018.

Het model voor de Exqui.City van Belfast

Exqui.City Belfast

Belfast Rapid Transit (BRT) is een innovatief en ambitieus project dat tegen september 2018 een nieuw en dynamisch openbaar vervoer wil ontwikkelen voor deze stad. De 30 Exqui.City’s zullen vanaf september 2018 ingezet worden op een drukke oost-west verbinding doorheen de stad.

Het BRT-systeem wil gebruik maken van kwalitatief hoogstaande snelle doorvoer voertuigen die een moderne, comfortabele omgeving voor passagiers bieden op het vlak van ruimte, veiligheid en on-board informatie. Het BRT-systeem verbindt volledig en zorgvuldig uitgeruste haltes langs de busbaan die de gebruikers gemakkelijk en snel toegang tot de voertuigen bieden. Real time informatie-systemen bieden de reizigers de mogelijkheid om op eenvoudige wijze de reisweg te plannen.

De 30 enkel-gelede Exqui.City’s zijn voorzien van een hybride (diesel-elektrische) aandrijving waarbij de energie die vrijkomt bij het remmen, opgeslagen en vervolgens, bij het vertrek aan de halte, vrijgegeven wordt. Het voertuig zal dus in elektrische modus vertrekken aan de halte.

Het zijn de eerste zogenaamde trambussen die Van Hool bouwt met het stuur rechts in de afgesloten chauffeurspost. De voertuigen zijn voorzien van 3 dubbele elektronische deuren die het in- en opstappen snel en veilig laten verlopen. De voertuigen hebben een capaciteit van 106 personen (44 zittend, 61 staand en 1 plaats voor rolstoelgebruikers). Alle voertuigen zullen uitgerust worden met gratis Wi-Fi. Dit is het tweede belangrijke trambussen-order dat we op veertien dagen tijd aankondigen. Twee weken terug mochten we het order voor 20 elektrische trolley trambussen voor Linz (Oostenrijk) aankondigen. Dit order voor Belfast is uniek omdat we nu ook voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk voet aan wal zetten en dus een trambus met stuur rechts zullen bouwen. Beide orders samen zijn goed voor 50 stuks en daarmee loopt het orderboek aardig vol voor de trambussen.

Terug naar boven