Afscheid van de Jonckheere Premier G en de Transit 2000G hogevloer

Met de nieuwe leveringen en bestellingen bij De Lijn in het vooruitzicht mogen we enkele reeksen stilaan beginnen uit te wuiven. Op zondag 22 mei brachten we een collectieve groet aan twee rond de eeuwwisseling door Jonckheere gebouwde reeksen.

In de voormiddag verkennen we het Waasland met één van de laatst overblijvende bussen van de reeks Jonckheere Premier G. 's Middags wordt deze bus afgelost door een Jonckheere Transit 2000 G uit de reeks 3986-4010, de laatste hogevloersgeledes van dat merk. Deze bus voerde ons langs enkele (school)lijnen ten noorden van Mechelen.

Tot midden 2004 zagen we de Premiers nog op de rechteroever van de Scheldestad toen de 90-bundel hier nog een eindhalte had. De 80-bundel - met eindhalte op het Astridplein - werd al in 2002 uit het centrum geweerd.

Het Van Eedenplein is de eindhalte van alle lijnen uit het Waasland.

Behalve één of twee uitzonderingen worden alle ritten op de 90-bundel door de stelplaats van Sint-Niklaas uitgevoerd. De Beatrijslaan werd recent heraangelegd. Op de achtergrond domineert de toren van de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal.

Lijn 99 (Antwerpen-Hamme) kent ook een sneldienst. We stoppen op de omleidingsroute op de Sint-Amelberghalaan te Temse.

Aan de halte Hofstraat in Tielrode hebben we een apart zicht op de Sint-Petruskerk.

In Hamme komen we op het traject van lijnen 91 en 92. Nadat de snelbus 9s (Aalst-Sint Niklaas) sneuvelde, kregen deze lijnen vanuit Dendermonde een uitbreiding tot Aalst. Het Zwaarveld is de laatst toegevoegde (spits)variante van lijn 92, ontstaan na het opheffen van lijn 9s.

We gaan naar Moerzeke, waar we in de Hebbestraat stoppen langs voormalige zijtak van de Schelde.

Op schooldagen wordt ook Kastel door lijn 92 bediend. In Kastel vinden we ook twee veerdiensten terug richting Baasrode en Sint-Amands.

Na de middagpauze schakelen we over op bus 4004. Deze reeks - gebouwd op het robuuste Volvo B10MA-chassis - is altijd al een buitenbeentje geweest. Oorspronkelijk te vinden in de regio Turnhout, waaien ze later ook uit naar de regio Mechelen. De Mechelse stadslijnen 6 en 9 bedienen de industriezone Noord. Hier hebben we onze eerste halte.

Voor de hertekening van het Mechelse stadsnet, kende ook lijn 3 een beperkte rit uitgevoerd met een gelede bus.

Op de Mechelse Veemarkt filmen we lijn 558 (Mechelen-St Katelijne-Waver scholen).

Bonheiden ziet niet enkel bussen van de entiteit Antwerpen voorbijkomen, maar sinds het START-plan in 2007 ook twee Brabantse lijnen. Nabij het Imelda-ziekenhuis zien we lijn 532, een schoolvariante op lijn 530 (Mechelen-Aarschot).

Keerbergen wordt ondermeer bediend door de Antwerpse schoollijn 533 (Mechelen-Haacht/Tremelo).

Blijkbaar zijn schoolbogen een typisch Antwerps fenomeen. We rijden er met lijn 529 (St-Katelijne-Waver-Tremelo) onderdoor.

Via Beerzel komen we terecht in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Deze keer filmen we geen schoollijn, maar de reguliere 511. Vroeger werd deze lijn volledig door de regie gereden, nu vinden we ook bussen van J. De Reys en Kruger terug.

We stoppen nog in Bonheiden onder de brug van de R6. Lijn 539 verbindt de Waverse scholen met Baal.

De laatste fotostop is er eentje op lijn 500 (Antwerpen-Boom-Mechelen).

Met dank aan NostalBus en de chauffeurs van dienst.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven