120 Hybride bussen voor de SRWT

De kogel is door de kerk. Vanaf 2017 versterken 120 hybride bussen het park van de SRWT. Dit maakte Waals minister van Mobiliteit, Carlo Di Antonio maandag jl bekend.

Grote verrassing hierbij is dat 85 eenheden naar de TEC Charleroi gaan. Het saldo – 35 stuks – is voor de TEC Namen-Luxemburg. Di Antonio: “de bussen zijn voorzien voor de drukst bebouwde stedelijke centra, maar op welke lijnen de bussen gaan rijden moet nog uitgemaakt worden.”

De keuze voor Charleroi is er gekomen zijn omdat deze entiteit “door de aanwezigheid van de metro, over een grotere expertise beschikt in het onderhoud van elektrisch rollend materieel”.

Iets waar men in Luik niet mee opgezet is. Stéphane Hazée (Ecolo): “Luik krijgt géén enkele hybride bus, terwijl deze logischerwijze voor stadslijnen voorzien zijn. De TEC Luik-Verviers bedient de grootste Waalse agglomeratie waar een vermindering van de luchtvervuiling duidelijk aan de orde moet zijn.”

In een later stadium – zonder een bepaalde datum naar voor te schuiven – zouden volgens Di Antonio hier ook hybride bussen gaan rijden. Tot dan toe moet ze het stellen met de omgebouwde Irisbus Citelis (5.307).

Verschillende stemmen spreken nu al over een verouderd wagenpark bij de TEC Luik-Verviers. We vinden we immers nog altijd een aantal Renault R312 uit 1994-1996 in dienst. De oudste reeks Van Hool bussen (van het type A320 met 107 exemplaren) bereikt intussen ook al de leeftijd van zeventien jaar. Daarna volgen de A330 uit 2001-2002. Eer alle hybrides in 2018 geleverd zijn, moet in Luik al zeker één derde van het wagenpark vernieuwd worden.

Later dit jaar komen in Namen al elf hybride bussen van het type Volvo 7900 in dienst.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven