Een dagje Jonckheere in het Doornikse

De laatste NostalBus-voorjaarsrit van 2016 bracht ons net over de taalgrens in Henegouwen. Ondanks de weidse landschappen en pittoreske dorpjes is dit toch een wat vergeten streek.

Voor de gelegenheid werd de Jonckheere TransCity 355131 als Roman 462108 omgedoopt. Deze TransCity uit 1984 kwam na een tweede leven bij NostalBus terecht, en diende als onderdelendonor voor de 355131. We doorkruisten in de voormiddag de streek tussen Doornik en Avelgem.

Op de originele filmrol vinden we ook lijn 1 (Doornik-Templeuve-Moeskroen) terug. Deze filmen we op de Pont de Fer in Doornik.

In het centrum van Pecq is lijn 2 (Doornik-Pecq/Spiere-Moeskroen) aan de beurt. Op de achtergrond de Eglise Saint-Martin.

Hierna komen we op een stamlijn van Roman. Reeds in 1946 is Roman op de aanvullende dienst Doornik-Escanaffles te vinden. Wanneer het reizigersverkeer op lijn 87 (vak Doornik-Ronse) in 1950 stopgezet wordt, gaat Roman de vervangdienst rijden. Deze lijn 1502 vervelt in 1952 tot 87a. We bevinden ons in het centrum van Hérinnes. In dit dorp is Sainte-Aldegonde de patroonheilige.

In Avelgem kwam de lijn 87a de vervangingsdienst 83a (Kortrijk-Avelgem-Ronse) tegen. Roman reed ook diensten op lijnen 83a en 85a (Oudenaarde-Avelgem-Moeskroen).

Vanuit Escanaffles kent lijn 87a een uitbreiding tot Celles. Halverwege deze weg kruisen we het tracé van de vroegere spoorweg. Het baanwachtershuisje is een stille getuige van dit verleden.

In Celles schakelen we over op lijn 483 (Doornik-Celles-Ronse). Op de achtergrond de Eglise Saint-Hadelin.

Een variante via de Rue Leclercqz voert ons van Celles naar het volgende dorp, Molenbaix.

In het centrum van Molenbaix zien we een relict uit het verleden. In Vlaanderen zijn dergelijke schuilhuisjes - een product van Deceuninck Plastics - praktisch verdwenen.

Na de middagpauze schakelen we over op bus 457174. Deze Volvo B10M/Jonckheere Transit staat voorbeeld voor een aantal bussen die in de jaren 1990 de uitstapdeur helemaal achteraan geplaatst kregen. Deze kwamen vooral in het Doornikse voor. In Vaulx bevinden we ons op lijn 491 (Doornik-Péruwelz/Mortagne). We rijden de ruines van het voormalige kasteel voorbij. Dit zogenaamde « Château César » werd in 13e eeuw op een strategische plek opgericht: op een rots nabij de Schelde. Zo had het twee troeven: een goed uitzicht over de streek en water in de nabijheid.

Tussen Vaulx en Antoing deelt de lijn 491 haar traject met lijn 98 (Doornik-Lesdain/Maulde). Deze lijn is de voormalige lijn 88b, die sinds juni 1950 de spoorlijn tussen Antoing en het Franse Saint-Amand vervangt. De Schelde ligt naast ons. We zijn net Calonne buitengereden.

Met op de achtergrond het kasteel van de Prinsen de Ligne in Antoing, poseert de 457174 op de brug over de Schelde. De oudste delen van het kasteel stammen uit de tiende eeuw; sinds 1634 is het in bezit van de familie de Ligne.

Lijn 98 neemt normaal zijn eindpunt in Lesdain, waar we voor de Eglise Saint-Eleuthère halt houden.

Vanuit Bléharies kent lijn 98 ook een aftakking (met enkel schoolbediening) naar het Franse Maulde. We passeren de Belgisch-Franse grens.

Eén van de eindpunten van lijn 491 bevindt zich in het Franse Mortagne-du-Nord. In 1996 werd de lijn nog een dorp verder - Flines - verlengd. Daar bevinden we ons op het dorpsplein.

Terug op Belgische grond komt de nieuwste aanwinst van Georges - een Scania Citywide LE met het nummer 457191- onze 457174 nabij de sluis van Péronnes voorbijrijden.

Georges is ook op lijn 8 (Doornik-Bonsecours) terug te vinden. Op de achtergrond zien we de suikerfabriek van Vézon.

Een volgend kiekje in het centrum van Vézon, met de Eglise Saint-Pierre.

De Pont Royal te Maubray overspant het « Ancien Canal » tussen Antoing en Pommerœul. Dit kanaal werd op last van de Nederlandse vorst Willem I tussen 1823 en 1826 gegraven om kolen vanuit de Borinage richting Scheldebekken te vervoeren en om zo Frankrijk - met de bijbehorende importheffingen - te vermijden. Daarom kregen veel bruggen de titel van koninklijk.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven