Hybride bussen op het Naamse stadsnet

Op 16 januari jl. nam de TEC Namen-Luxembourg elf hybride bussen in dienst.

De 4.963 steekt de Pont de France over.

TEC 4.963

Voor de TEC is het een eerste kennismaking met de hybride techniek. Elf Volvo 7900 Electric Hybrid zijn op het Naamse stadsnet te vinden. Daar rijden ze voorlopig op de lijnen 2 (Jambes-St. Servais), 8 (Erpent/Jambes-Belgrade) en 9 (Jambes-Flawinne). Samen vormen ze de reeks 4.960-4.970.

In tegenstelling tot de hybride bussen van De Lijn hebben deze exemplaren een elektrisch-hybride aandrijflijn. De dieselmotor helpt alleen mee als het nodig is, en laadt dan ook de accu op.

De Volvo 7900 Electric Hybrid bespaart gemiddeld 75% brandstof in vergelijking met een gewone dieselbus. Ook de uitstoot is in omvang verlaagd. De bespaarde diesel wordt vervangen door elektriciteit die afkomstig is van de teruggewonnen remenergie en van het opladen. Maar omdat een bus op elektriciteit veel efficiënter werkt, zijn de kosten en het totale energieverbruik aanzienlijk lager. De totale energiebesparing, inclusief elektriciteit, kan oplopen tot 60 %.

De dieselmotor is een viercilinder D5K 240 van 240 pk. De elektrische aandrijflijn is van het type I-SAM, met een vermogen van 150 kW. Daaraan gekoppeld vinden we I-Shift, een automatisch schakelende versnellingsbak.

Een zicht op het interieur.

laadstation Amée

Het interieur van de bussen is luxueus afgewerkt, met een aantal usb-oplaadpunten. In totaal zijn er 24 zitplaatsen op een totaal van 94.

Volvo Opportunity Charging System

Op twee eindpunten - Jambes Amée en Erpent - staat een laadstation. Tijdens de rustpauze kunnen de bussen hier opgeladen worden.

Het laadstation te Jambes Amée in werking.

laadstation Amée

Het opladen begint automatisch wanneer de bus op de juiste plek stopt. Op dat ogenblik gaat de pantograaf naar beneden. De contacten op de bus zijn vaste connectoren. Hierdoor is minimaal extra onderhoud aan het voertuig nodig en daalt het gewicht van het voertuig.

Het opladen gebeurt in zes minuten en kan onderbroken worden wanneer de bus de halte vroegtijdig moet verlaten, of door de chauffeur.

En later?

In april worden de dienstregelingen van de lijnen 2, 8 en 9 herzien om de pauzes aan de eindpunten optimaal te benutten om te bussen op te laden. In september komt er nog een derde laadstation te Belgrade. Er zal gekeken worden om per dag een maximaal aantal oplaadbeurten per voertuig te voorzien.

Ondertussen heeft de TEC al een nieuwe vloot hybride bussen besteld.

Dit kan je ook interesseren

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven