Afscheid van de Oost-Vlaamse Van Hool A600

Tijdens de nieuwjaarsactiviteit van NostalBus werd afscheid genomen van de Oost-Vlaamse Van Hool A600 uit de 36-reeks. De rondrit bracht ons op enkele plekken in de ruime oostrand van Gent. Bussen van dienst waren de 3621 en 3622. Ze maken deel uit van een reeks van 71 bussen die eind jaren 1990 in dienst kwamen. De Oost-Vlaamse exemplaren werden eind 2016 praktisch allemaal uit dienst gehaald.

De eerste stop is Desteldonk, één van de Gentse kanaaldorpen. De nieuwe lijn 55s laat het dorp links liggen. Lijn 73, de oostelijke verbinding tussen Gent en Zelzate, doet het dorp wel aan. Dagelijks dient het plein voor de O.L.V. Geboortekerk als keerrotonde voor twee spitsritten die deze lijn kent tussen Gent en Wachtebeke Overslag.

Vanuit Desteldonk rijden we naar Zelzate. Het busstation, gelegen waar vroeger het kanaal Gent-Terneuzen liep, is sinds de aanlag maar weinig veranderd. Volgens de huidige verwachtingen zouden in de loop van 2018 vernieuwingswerken starten. Onze beide bussen poseren hier naast elkaar. Op de achtergrond is een nieuwe Iveco Crossway LE van exploitant Ferry Cars te zien.

We rijden naar Overslag. Dit dorp, dat door de Belgisch-Nederlandse grens doorsneden wordt, ontstond toen in de Middeleeuwen een uitloper van de Honte (de latere Westerschelde) werd afgedamd om overstromingen tegen te gaan. Goederen die 'van zoet naar zout water' moesten, werden op deze plaats overgeslagen. Het belang van Overslag verdween na de voltooiing van de Sassevaart, die een meer rechtstreekse verbinding tussen Gent en Zeeuws-Vlaanderen mogelijk maakte.

Vandaag is de Belgische zijde van deze 'grenzeloze tweeling' het start- en eindpunt van enkele schoolritten van lijn 73.

Tussen Wachtebeke en Lochristi stoppen we even aan de Kalvebrug, één van de beschermde ophaalbruggen over de Moervaart.

We komen aan op de lijn waar bus 3622 de laatste maanden van zijn carrière een vaste waarde geworden was: lijn 74 tussen Lokeren, Zaffelare en Gent Dampoort. De lijn is een restant van de buurspoorlijn 374 die Oostakker via Zaffelare, Lokeren en Heiende met Overmere verbond. We stoppen even in Doorslaar voor deze foto.

Op het busstation van Lokeren poseren onze twee A600 even naast een Jonckheere Transit 2000, die een dienst op lijn 78 uitvoert. Het station van Lokeren werd in de jaren 1950 gebouwd en verving het gebouw dat in 1940 gebombardeerd werd.

Vanaf Lokeren schakelen we van de 70- naar de 30-bundel over. We houden halt op de brug over de E17 tussen Heiende en Overmere, op het traject van lijn 37 Lokeren-Wetteren.

Vanaf de kerk van Overmere, lopen lijnen 36 en 37 even langs dezelfde route. Daarbij doorkuisen ze het centrum van Kalken. Na een stop - met op de achtergrond de Sint-Denijskerk - gaat het richting de plaatselijke stelplaats.

We houden ook nog even halt aan de halte Kalken kerk, een klein overstappunt tussen lijnen 36 en 37.

De stelplaats is een nevenstelplaats van Destelbergen. In 2004 werden de gebouwen en het terrein volledig vernieuws. Vanuit deze stelplaats worden voornamelijke diensten op de 30- en 70-bundel gereden. De A600 uit de 36-reeks waren hier op het eind van hun carrière een vast deel van het wagenpark geworden. De nummertjes volgen elkaar op!

We trekken verder naar Laarne. We bevinden ons op lijn 34, die Wetteren via Gent met De Pinte verbindt. In het centrum van Laarne houden we halt in de Kasteeldreef. Deze werd in de loop van de 17e eeuw aangelegd door de kasteelheer, als verbinding tussen zijn kasteel en de kerk. De monumentale kastanjes die tot 2009 de dreef sierden, werden naar aanleiding van een dorpskernvernieuwing gerooid en vervangen door historisch correcte eiken.

De laatste halte van de dag is in de Groeningewijk te Gentbrugge. Stelplaats Kalken voert ook enkele ritjes uit op lijn 20 tussen Gent (Zuid), Melle en Oosterzele. Enkel de schoolritten bedienen nu nog de Groeningewijk.

Met dank aan NostalBus en de aanwezige chauffeurs.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven