Rondrit Lambin

Op 4 maart jl. hield de nog jonge vereniging Classibus haar eerste rondrit. Als achtergrond diende het mooie Ardeense landschap.

Bussen van dienst waren een Mercedes-Benz O 405 - die op het laatste moment moest invallen voor een voorziene Volvo B10M/Van Hool Linea - en een Volvo B10M/Jonckheere Transit 2000. Beide bussen hebben er een carrière bij exploitant Lambin opzitten, en gingen na de overname (2010) door Penning mee naar het wagenpark van deze exploitant.

Eind 2004 kochten de toenmalige Transports Lambin uit Bastenaken twee O 405 met een Duitse oorsprong aan. Ze kregen de nummers 556133 en 556134 en vervingen twee Jonckheere TransCity. Kort na de overname door Penning werd de 556134 als 563267 hernummerd.

In de voormiddag is de O 405 aan zet. We vertrekken vanuit Libramont en rijden richting St-Hubert. De eerste lijn die we aandoen is lijn 60, die de verbinding vormt tussen Saint-Hubert, Neufchâteau en Martelange. We bevinden ons in het centrum van Vesqueville. Tot 1971 was dit een zogenaamde « particuliere lijn ».

Tot mei 2009 bediende de lijn 162b (Jemelle-Saint-Hubert-Libramont) - weliswaar enkel op aanvraag - het klooster van Hurtebise nabij Saint-Hubert.

Lijn 5 (Saint-Hubert-Poix-St-Hubert) kent ook nog een aantal schoolvarianten. Eén hiervan is de 5/3 die ons naar Bertrix brengt. Een vlugge stop nabij de overweg van Glaumont.

Na de middagpauze vertrekken we vanuit Bertrix. We stappen over op bus 556145. Dit is één van de drie Volvo B10M/Jonckheere Transit 2000 die in 2000-2002 door Lambin gekocht werden. De motor bevindt zich tussen de assen, daarom is de vloer over de gehele lengte van bus vlak gehouden.

Als eerste lijn is de 411 (Bertrix-Neufchâteau-Longlier) aan de beurt. Harfontaine kent enkel een schoolbediening. We plaatsen de bus nabij de lavoir, een soort (gemeenschappelijk) wassalon avant-la-lettre.

Het volgende dorp is Warmifontaine. Hier werd tot de jaren 1960 leisteen ontgonnen.

Na Neufchâteau takken we aan op de lijn 413 (Neufchâteau-Bastenaken). In Lescheret ontdekken we dit weidse landschap.

Lijn 413 voert ons ook naar Sûre, genaamd naar het gelijknamige riviertje, dat onder deze brug stroomt.

Na een korte - eerste - passage door Bastenaken verkennen we enkele schoollijnen in de buurt. De steile helling na Benonchamps laat ons de weide vallei zien. We rijden op lijn 163b/1 (Bastenaken-Bras-Wardin).

Twee dorpen verder - we rijden door Bizory - bevinden we ons op lijn 163d (Bastenaken-Tavigny-Gouvy). Deze lijn ontstond met het IC/IR plan in juni 1984. Toen sneuvelde het reizigersverkeer tussen Bastenaken en Gouvy.

Op één van de hoofdhaltes in Bastenaken - Pépinière, nabij het vroegere station Bastogne-Nord, te zien op de achtergrond - komt een recente Mercedes-Benz Citaro C2 van Transports Penning onze bus even vervoegen. Hij heeft er net een rit opzitten op de sneldienst van lijn 163b (Bastenaken-Libramont).

Deze lijn 163b volgen we verder tot in Libramont. De spoorlijn werd in 1993 "tijdelijk buiten dienst" verklaard. De treinen werden door bussen van de TEC vervangen (dit zijn de huidige ritten van de sneldienst). Nu nog kan je een treinticket kopen tot Bastenaken! De sporen zijn intussen volledig uitgebroken. Hier en daar vinden we nog een overweg terug, zoals hier in het gehucht Wideumont-Gare.

Als uitsmijter nog de aparte achterzijde van de Volvo B10M/Transit 2000.

Met dank aan Classibus, chauffeur Steve Roufosse en Fabien Slachmuylders voor het uittekenen van de route en het leuke aandenken aan deze rit.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven