Rondrit Oostkantons

In de overgangsregio tussen de Waalse Ardennen en de Duitse Eifel reden we op 21 mei door unieke landschappen en maakten we kennis met de Duitstalige regio van ons land.

Bussen van dienst waren een Mercedes-Benz O 405G van SADAR - die op het laatste moment moest invallen voor een voorziene SADAR 763401, een Citaro G - en een Van Hool A600 van exploitant LIM Collard-Lambert. Een organisatie van vzw NostalBus.

De SADAR 763405 kwam in 2007 bij deze firma rijden, en was voordien bij Schwarz uit Merdingen te vinden. Naast diensten op lijnen 710 en 711 worden ook enkele ritten op de lijn 715 (Welkenraedt/Montzen-Kelmis) met gelede bussen gereden.

Vanuit Verviers rijden we naar Lontzen « Busch », op de achtergrond vinden we de St-Annakapelle terug.

Tussen de twee belangrijkste steden van Duitstalig België - Eupen en Sankt-Vith - kwam er pas in februari 1987 een rechtstreekse verbinding wanneer lijn 48a (Sourbrodt-Waimes-St. Vith) vanuit Sourbroudt naar Eupen doorgetrokken wordt.

Onder impuls van de Duitstalige gemeenschap kwam de TEC in 1995 met de « Vennliner » op de proppen: een snelle verbinding tussen beide steden, via Büllingen en Amel. De nieuwe lijn - 394 in de dienstregeling - werd uitgebaat door SADAR en Blaise.

Ondertussen is de lijn 394 verder aangevuld met enkele schoolritten, afkomstig van lijn 48a toen die in 1997 opgeheven werd tussen Eupen en Sourbrodt.

We bevinden ons met onze bus op het hoogste punt van België: de Signal de Botrange.

In Elsenborn is nog steeds een kazerne van het Belgische leger gevestigd. Oorspronkelijk was dit een Duits legerkamp (Lager). Het werd - samen met de Oostkantons - na de Eerste Wereldoorlog door België overgenomen.

Nabij Bütgenbach overspant dit viaduct van de voormalige spoorlijn 45A de vallei. In plaats van sporen vinden we nu een RAVeL-fietspad terug.

Op de koer van het Bischöfliches Institut te Sankt-Vith vervoegt de 753105 de 763405. Met deze 753105 vatten we het namiddagprogramma aan.

Lijn 395 (Verviers-Reuland) kent enkele schoolvarianten, die vanaf 1 september 2005 aparte lijnnummers kregen. Op de filmbeelden van de oudste bussen van Collard-Lambert is daar 12 jaar na datum nog niets van te merken. Twee schoolvarianten tussen St-Vith en Reuland kregen de lijnnummers 495 en 496. Aan de halte Zoll stoppen we even aan de Belgisch-Luxemburgse grens te Wemperhardt.

Lijn 496 moet hier even over Luxemburgs grondgebied rijden om Reuland te bereiken. Weiswampach ziet dus ook Belgische bussen voorbijkomen.

We maken ook even een uitstap naar het drielandenpunt te Ouren: het raakpunt van Duitsland, Luxemburg en België. Sinds 1967 vinden we er een « Europamonument » terug. Ter ere van de bedenker van het monument - Georg Wagner - draagt de houten brug die de wandelaar van België naar Duitsland brengt, diens naam.

Sinds jaar en dag heeft Collard-Lambert een garage te Reuland. Hier worden vier bussen gestald, die dienst doen op lijn 395 en haar schoolvarianten. De garage ligt naast het voormalige station Reuland op lijn 47 (St Vith-Troisvièrges). Het dorp Burg-Reuland had nog een eigen station.

Intussen zijn we op schoollijn 495 beland. In het centrum van Maspelt gaan we door een korte bocht.

Tussen Wemperhardt en Alster houden we even halt om van het weidse uitzicht te genieten.

De fusiegemeente Burg-Reuland is genaamd naar de burcht die in Reuland staat. De oudste fundamenten stammen uit de 12e eeuw, toen de burcht in bezit was van de heren van Reuland. Ze kreeg in het midden van de 15e haar huidige vorm.

Een andere schoolvariante van lijn 395 is lijn 695 (Stavelot-Bellevaux). Bellevaux.

Bellevaux wordt ook bediend door de laatste schoolvariante van lijn 395, lijn 595 (Malmedy-Baugnez). Falize.

Zo komen we in Malmedy terecht. Daar wacht de 753117 ons op. Deze aparte Van Hool A600 startte zijn carrière in 1996 op de tarmac van Zaventem. Eind 2001 kwam hij bij Satracom terecht als 756108. Daar bleef hij rijden tot het voorjaar 2011. Toen verhuisde de bus naar het zusterbedrijf LIM Collard-Lambert, waar hij enkel op korte schoolritjes ingezet wordt.

Met deze bus vatten we de terugreis naar Verviers aan. Nabij het Centraal station van deze stad belichten we nog even de aparte achterkant van deze A600.

Met dank aan NostalBus, Keolis (SADAR, LIM Collard-Lambert) en de chauffeurs van dienst.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven