Door Brabant met de 2356

De Van Hool A600 2470 werd door META als 2356 bewaard. De bus stamt uit de reeks 2356-2470, één van de laatste bestellingen van de Buurtspoorwegen.

De eigenlijke 2356 reed tot medio 2016 voor de gemeentelijke basisschool van Veerle. Het parcours werd door Tom Van den Bouhede uitgestippeld en bracht ons vanuit Leuven naar een stukje onbekend Waals-Brabant.

Lijn 16 (Leuven-Tienen) nam op 1 september 1987 het traject van de Leuvense stadslijn 1 (Berkenhof-Boven-Lo) over. Daardoor kreeg ze deels het karakter van een stadslijn. Het filmbeeld Pellenberg bestond lange tijd niet. Het werd pas bijgevoegd toen de uitbreiding naar het ziekenhuis een frequente bediening kreeg. De beperkte ritten op zaterdag werden met een voorzetbord gereden. We hebben net Boven-Lo verlaten. Leuven Lostraat.

De voormalige lijn 3 Heverlee-Korbeek-Lo had vanuit Korbeek-Lo een uitbreiding naar de kliniek van Pellenberg.

We laten het Leuvense achter ons. Via Oorbeek belanden we in Hoksem. Dit dorp heeft een unieke kerk: op de torenspits vinden we zowel een haan als een hen terug. Lijn 21 (Tienen-Meldert-Hamme-Mille) verdween in januari 2005 ten voordele van marktlijn 664 en schooldiensten 541 en 580.

Meldert is de voorlopig laatste halte in Vlaanderen. Lijn 17 verzorgde jarenlang het vervoer tussen Meldert en Leuven. De lijn had uitbreidingen naar Neervelp, Bierbeek (Brempt) en Vaalbeek. In 1997 verdwijnt het lijnnummer en verschijnen de lijnen 4, 5 en 6 ten tonele. Waar lijn 6 aanvankelijk tot Meldert rijdt, zal ze later naar Hoegaarden doorgetrokken worden.

We springen de taalgrens over en komen aan in Beauvechain (Bevekom). We bevinden ons op het traject van lijn 18 (Leuven-Geldenaken), die indertijd een beperkte traject tot Tourinnes-la-Grosse had.

Bevekom is bekend om zijn luchtmachtbasis. Een vliegtuig vraagt om een foto aan de Aérodrome P1. Beauvechain, Rue de la Grande Lecke.

Een tak van lijn 23 (Waver-Geldenaken) die enkel in de spits en voor marktritten nog een bus ziet, is de variant over Piétrebais die eveneens Roux-Mirour aandoet. We hebben net dit dorpje achter ons gelaten en bevinden ons op de Chaussée de Namur.

We houden ook even halt op de voormalige reisweg van lijn 25 (Geldenaken-Gembloers) in Opprebais. De TEC Waals-Brabant heeft de reisweg tussen Incourt en Opprebais in september 2009 verlaten en rijdt nu vanuit Glimes rechtstreeks naar Opprebais.

Na de pauze gaan we verder richting Nil-Saint-Vincent. In de Rue de Nil te Tourinnes-Saint-Lambert bevinden we ons op lijn 24 (Waver-Chastre).

Over de kasseien van de Chemin du Relai (Vieux-Sart) denderde indertijd ook een deeltraject van lijn 24.

Dion-le-Val kent alleen functionele bediening van lijn 23: school- en marktritten.

Via een ommetje langsheen de vroegere fabriek van Tudor bereiken we Sint-Joris-Weert. Dit station is een goed bewaard voorbeeld van hoe trein en buurtspoorweg naast elkaar leefden. Op weinig plaatsen is een tramstation zo mooi bewaard gebleven. Hier kwam de lijn HM (Brussel-Hamme-Mille) die tot het opheffen van de letterlijnen een variant had over Duisburg en Vossem tot Brussel-Noord, dit via lijn NL.

Via Neerijse komen we terug in Leuven terecht. Aan de universitaire campus te Heverlee is het lijn 2 die een regelmatige verbiding met het stadscentrum en station verzorgt. Midden jaren 1980 verscheen ook een uitbreiding van lijn 3 die deze campus bediende. Naast stadsbusjes werden hier ook A600 ingezet.

De laatste halte van de dag is Heverlee Kazerne. Hier vertrok indertijd lijn 5 naar Herent. Nadien volgde nog een korte trip naar de nieuwe stelplaats van Leuven om deze zonovergoten dag te beëindigen

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven