Langs de oevers van de Semois

Met de komst van nieuwe bussen beleven de DAF/Jonckheere S2000T wellicht hun laatste maanden in Luxemburg. Tijd voor een waardig afscheid.

Daarom organiseerde Patrimoine Bus & Car op 23 september een rondrit in de regio van Libramont en Bouillon. Bussen van dienst waren de 4.147 en 4.154. Het traject werd uitgestippeld voor Walter Ceulemans en Thomas Pêcheux.

Bij de « stadsdienst » van Libramont moet je je niet veel voorstellen. Het betreft vier trajecten - samen genummerd als lijn 77 - die enkel een schoolbediening kennen. Naast de TEC voert ook Penning hier diensten op uit. We bevinden ons in het centrum van Neuvillers.

De lijnen van de sector tussen Beauraing, Libramont en Bouillon werden op 1 september 2009 grondig hervormd. Lijn 32 (Ochamps-Paliseul) ontstond uit enkele schooltrajecten van de vroegere lijn 45 (Bertrix-Paliseul-Bouillon). We zien de église Saint-André van Ochamps op de achtergrond. In dit dorpje heeft ook de Lesse haar bron.

Nauw samenlopend met ijn 32, is lijn 68 (Paliseul-Ochamps-Bertrix), die de scholen van Bertrix bedient. We houden even halt in de Rue de Bertrix (Ochamps).

Lijn 31 verbindt Menuchenet met Carlsbourg en Paliseul. Ook dit is een schoollijn. De église Saint-Rémy van Fays-les-Veneurs torent boven onze bus uit.

Niet enkel Lourdes heeft zijn grot. Ook in Nollevaux is er een Maria-verering. Lijn 67 (Gedinne-Paliseul-Bouillon) was een nieuwe schoolbediening voor Bouillon.

Het dorpscentrum van Plainevaux figureert als decor voor een volgende fotohalte.

Lijn 8 was en blijft de stamlijn tussen Bouillon en Libramont. Deze komt ook langs Noirefontaine, waar we even stoppen. Na deze halte rijden we naar de stelplaats van Menuchenet. Deze kwam in de zomer van 2009 in dienst, en verving toen de stelplaatsen van Alle en Bouillon. Tevens ontstond een klein busstation, van waaruit een waaier - van vooral (school) - lijnen start. Hier ruilen we de 4.147 voor de 4.154.

In de Chemin de la Charbonnière - tussen Mogimont en Vivy komt lijn 43 (Menuchenet-Alle-Bohan). Deze nieuwe lijn nam in september 2009 de bediening door lijn 45/2 (Libramont-Bertrix-Paliseul-Alle-Vresse). Een schoolvariante rijdt via Oizy. De weekendbediening van deze lijn verdween in september 2015.

Lijn 42 (Gedinne-Oizy-Rochehaut) zag in september 2009 zijn traject verandert naar Menuchenet-Six-Planes. Ook dit is een schoollijn. Route du Ban Guillaume, ergens tussen Vivy en Cornimont.

Na een kort bezoek aan de voormalige stelplaats van Alle nemen we een welverdiende middagpauze in Vresse. In Vresse kwam indertijd één van de eerste buurtbusprojecten tot stand. Deze bediening bestaat nu nog en is in de dienstregeling als 45/3 en 45/4 terug te vinden. Naast een Wing Urbano busjes is er ook een S2000T - in casu de 4.129 - op terug te vinden.

Na de pauze zetten we onze tocht verder via lijn 9 (Alle-Beauraing). Deze lijn volgt grotendeels het traject van de vroegere tramlijn 553 tussen Alle en Gedinne. We bevinden ons nabij de vroegere halte te Nafraiture. Een bord met oude postkaarten herdenkt hier deze tramlijn.

Aan het station van Graide steken we spoorlijn 166 over. We bevinden ons terug op de schoollijn 67.

Deze lijn 67 bedient ook het Institut van Carlsbourg. Hier komen nog enkele schooldiensten voorbij. Eén hiervan is lijn 44, die in Menuchenet aansluiting geeft op lijn 8 richting Carlsbourg en Bièvre.

Sinds 1757 draagt dit dorp - dat tot dan Saussure heette - de naam van de toenmalige hertog van Bouillon (Godefroy-Charles de la Tour d'Auvergne). In 1844 wordt het voormalige kasteel tot een school herbouwd, waar in 1886 een landbouwafdeling opengaat. De Broeders zitten ook achter de oprichting van de coöperatieve parochiale melkerij (1895), die de beroemde boter zou gaan produceren. Bij de start telde de coöperatieve al ruim 300 leden! De opkomst van de spoorweg betekent ook een ruimere afzetmarkt.

We rijden vlug door naar Bouillon. Naast het beroemde kasteel vinden we ook nog overblijfselen van de stadsmuur terug, die in 1680 door Vauban uitgewerkt werd. Oorsprokelijk waren er negen torens, waarvan er nu nog drie overblijven. Eén hiervan is de Bastion de Bretagne. De toren werd in 1903 « doorboord » voor de aanleg van een weg. Op de eerste verdieping vonden indertijd een vijftigtal soldaten logement. De bastions zijn sinds 1985 geklasseerd.

Ook Bouillon heeft een stadsdienst. Deze bestaat net als in Libramont uit enkele schoolbedieningen. Deze lijn 44 werd in september 2009 als 79 hernummerd.

Lijn 7 nam in september 2009 de bediening van het vak Pussemange-Bouillon over van lijn 8. We laten de bus de tunnel onder het kasteel uitrijden.

De vroegere lijn 45 werd veranderd in een schoolbediening tussen Menuchenet en Bouillon. Er zijn twee variantes - via Ucimont en Sensenruth en via Frahan, Poupehan en Corbion. Dit zijn de vroegere bedieningen van lijn 7 (Paliseul-Bouillon). In Poupehan - nog wel berucht uit de Belgische politiek uit de jaren 1980 - steken we de brug over de Semois over. Na een laatste stop in Rochehaut gaat het terug richting Libramont

Met dank aan de organisatie en het engelengeduld van de bestuurdster van dienst.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven