Nog drie mogelijke leveranciers voor elektrische bussen bij De Lijn

De Lijn heeft drie mogelijke leveranciers gekozen voor de elektrische bussen voor Gent, Antwerpen en Leuven.

VDL Bus & Coach (België), Volvo en het redelijk onbekende Linkker (uit Finland) mogen een offerte indienen voor de bouw van zes bussen en de bijhorende laadinfrastructuur. Eind 2019 wil De Lijn in elke stad twee elektrische bussen laten rijden. Van Hool was voor deze offerte geen kandidaat.

De bussen moeten ongeveer 50 minuten kunnen rijden, goed voor 25 kilometer. De Lijn wil dat de bussen een vergelijkbaar aantal reizigersplaatsen hebben als een dieselbus (65 plaatsen, waarvan 25 zitplaatsen). Hierdoor zullen ze een kleinere batterij met voldoende autonomie hebben, die tijdens de dienst heel snel kan worden bijgeladen.

Voor de drie steden gaat het om telkens twee elektrische bussen met een snellaadstation aan de begin- of eindhalte en per bus een nachtlader voor in de stelplaats. Mogelijk kunnen de elektrische bussen in Antwerpen en Gent via snellaadinfrastructuur gekoppeld worden aan het voedingsnet van de trams.

In Antwerpen zullen de bussen rijden op een stukje van lijn 12 (Astridplein – Sportpaleis). De Arteveldestad krijgt elektrische bussen op The Loop. Voor Leuven wordt momenteel bekeken welke lijn het best geschikt is voor de inzet van elektrische bussen.

De Lijn kiest voor elektrische bussen die conductief laden, dat wil zeggen met een kabel of stroomafnemer (vergelijkbaar met een tram). Uit het Europese ZeEUS eBus-project (Zero Emission Urban bus Systems) blijkt dat 95 procent van de elektrische bussen in Europa op deze manier geladen worden. De Lijn volgt die evolutie.

Bij conductief laden is er de keuze tussen ’s nachts laden en bijladen aan bijvoorbeeld een eindhalte. ’s Nachts laden maakt gebruik van een druppellader of traaglaadsysteem. In dit geval is de actieradius beperkt tot de afstand die de bus met één lading kan afleggen. Deze bussen hebben grotere en zwaardere batterijen, wat leidt tot 30 plaatsen minder. Ze kunnen – afhankelijk van de verkeersdrukte en weersomstandigheden – maximaal 200 kilometer per dag afleggen, en moeten ’s nachts tot 12 uur aan de kabel hangen om op te laden.

De andere laadmethode is het laden aan de eindhalte (‘opportunity charging’). Hiervoor worden snellaadpunten voorzien die de batterijen kunnen opladen in 7 à 8 minuten. De bus heeft dan voldoende stroom voor zijn volgende rit.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven