Irizar

Irizar sleepte op deze editie van Busworld met z'n i8 de Coach of the Year 2018 award in de wacht. Het was de eerste keer dat één van hun toerwagens deze eer te beurt viel.

Ook Irizar zet intussen volop in op e-mobility en biedt een totaalpakket aan, van elektrische bussen tot systemen om deze bussen op te laden.

Irizar had met de i2e sinds 2014 een elektrische bus in het gamma zitten. Hierbij komen nu nog twee nieuwe lengtevarianten: 10,8 en 18 meter.

De nieuwe Irizar ie tram.

De gelede versie komt er ook in een trambus gedaante. Deze Irizar « ie tram » kent een combinatie van een makkelijke toegang door de brede deuren, een ruim interieur en een minimalistisch design waarbij functionaliteit voorop staat. De chrome band omheen het voertuig zorgt voor een directe herkenbaarheid. Irizar werkte ook aan technische innovaties: zo werden de achteruitkijkspiegels door camera's vervangen. De chauffeur ziet beelden op twee schermen op het dashbord. Deze trambus kan tot 155 passagiers vervoeren.

De batterij is een lithium ion, waarbij Irizar de Toshiba SCiB technologie gebruikt. De batterijcellen worden per modules gegroepeerd, die samen een batterij vormen. Deze modules kunnen makkelijk vervangen worden. De motor - geleverd door Alconza - heeft een vermogen van 230 kW.

De nieuwe Irizar ie tram.

De 10,8 en 12 meter elektrische bussen worden met een plug-in systeem opgeladen. De batterijen hebben een capaciteit van 282 tot 329 (10,8 meter versie) of 376 kwH (12 meter versie). Bij de gelede bussen kan ook voor opportunity charging aan de hand van een pantograaf gekozen worden. In tegenstelling tot andere constructeurs kiest Irizar om de pantograaf op de bus te bevestigen. Bij dit model hebben de batterijen een capaciteit van 90 tot 150 kWh.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven