Mercedes-Benz

Op deze editie van Busworld stelde Mercedes-Benz de nieuwe Citaro hybrid voor. Daarnaast kregen ook de Tourismo RHD en de Sprinter City 45 een première.

Met de lancering van de hybride versie van de Citaro schrijft Mercedes-Benz een nieuw hoofdstuk in de evolutie van haar busgamma. Mercedes-Benz biedt de hybride techniek aan als optie voor een breed gamma aan stadsbussen met zowel diesel- als gasaandrijving. In 2018 komt er ook een volledig elektrische bus bij Mercedes-Benz, maar het bedrijf benadrukt het belang van deze variant. “Dit is geen tussenstap naar een volledig geëlektrificeerde bus”, legt topman Gustav Tuschen van Daimler uit.

Mercedes-Benz Citaro hybrid.

De hybride aandrijving gaat bij de aangeboden modellen samen met de nieuwe elektrohydraulische sturing. Dit resulteert in een besparing qua brandstof tot 8,5 percent in vergelijking met een Euro 6-motor, of zelfs tot 20 percent in vergelijking met een Euro 5 variant. “We willen niet altijd elektrisch rijden, maar een optimaal punt bereiken waarmee we de meeste efficiëntie bereiken”, verklaart topman Hartmutt Schick die keuze. Daimler gelooft dat in de toekomst ook nog een rol blijft weggelegd voor Euro 6.

De hybride aandrijving kan ook gebruik worden bij de Citaro NGT, zowel in de standaard- als gelede versie. Hierdoor wordt deze variant van de Citaro bijna klimaatneutraal.

Mercedes-Benz Sprinter City 45.

Nieuw is ook de continentale versie van de Sprinter City 45 minibus, die dankzij de langere achteroverhang 13 zitjes aanbiedt. In het lagevloergedeelte kunnen ook 9 staande passagiers vervoerd worden, en er is plaats voor een rolstoel.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven