Scania

Scania stelde op Busworld zijn nieuwe elektrische Scania Citywide LF voor.

Drie exemplaren zullen de vanaf eind 2017 in Östersund - een stad in het noorden van Zweden - gaan rijden. Begin 2019 komen daar nog eens drie stuks bovenop. Östersund kent koude winters en relatief warme zomers en is dus ideaal om de bus te testen in alle mogelijke weerscondities.

De elektrische Scania Citywide LF.

Op beide eindpunten van de 14 kilometer lange lijn komt een oplaadpunt. Met telkens een laadbeurt van ongeveer 10 minuten kunnen de bussen ongeveer 100 ritten per dag afleggen. De test gebeurt in samenwerking met het stadsbestuur van Östersund, de regio Jämtland en de lokale energieleverancier Jämtkraft. De bussen worden uitgebaat door Nettbuss, een dochterfirma van de Noorse spoorwegen.

De hybride Interlink

Met de voorstelling hybride versie van de Interlink Low Decker biedt Scania nu een totaalpakket aan mogelijke aandrijvingen voor haar stads- en regionale bussen aan. De Scania Interlink LD kan aangedreven worden met diesel-, biodiesel-, HVO-, gas-, ethanol- en nu ook een hybride motor. Deze opties waren al beschikbaar bij de Scania Citywide Low Entry regionale bus.

De hybride Scania Interlnk LD.

Verder was op de stand een 12,9 meter Scania Touring coach te zien, die een verbruik optekent van minder dan 2 liter per 10 kilometer. Deze touringwagen kan ook op biodiesel rijden, met een uitstoot die tot 60 procent lager ligt dan bij de conventionele dieselversie. De nieuwe 12,8 meter Scania Interlink High Decker intercity coach is ook te zien. Deze rijdt op HVO, met een verminderde uitstoot tot 90 procent.

Grotere gastanks

Veel - vooral Scandinavische - stadsvervoerbedrijven rijden op gas. Voor biogas ligt de CO2-uitstoot tot 90 procent minder. Daarom biedt Scania nu grotere gastanks aan, die toch minder wegen. Hierdoor kan niet enkel de passagierscapaciteit uitgebreid worden, maar heeft de bus een grotere autonomie.

Wat buschassis betreft, biedt Scania nu tanks aan met volumes van 1260, 1575 en 1875 liter. Deze zijn beschikbaar voor de Citywide LF en Citywide LE-versies, alsook voor de Interlink LD.

Deze zogenaamde « type 4 » gastanks bevatten geen metaal in de structuur. Ze hebben een plastic container waarbij de volledige tank in koostofvezel, en bedekt met een harslaag. Daarom zijn deze tanks een lichter qua gewicht en kunnen ze door de dunne wand een groter volume aanbieden.

Een vloot gasbussen voor Nottingham

De Britse stad Nottingham stelt de grootste vloot van dubbeldekbussen met gasaandrijving in dienst. Tegen 2020 wil de stad er zo'n 120 stuks laten rijden.

De stad is een economisch centrum met een veelvoud aan kmo's. Ze huisvest zo'n 300 duizend mensen, een aantal dat oploopt tot anderhalf miljoen in de grotere regio. Om de luchtvervuiling tegen te gaan, investeert Nottingham City Transport in milieuvriendelijke bussen.

Een Scania/AD Enviro 400 City voor Nottingham.

Dit jaar worden 53 Scania bussen geleverd. Ze krijgen een opbouw door Alexander Dennis met hun Enviro 400 City model, dat ook in Londen te zien is.

Scania Citywide LE hybrid.

Op de buitenterreinen was nog een hybride Scania Citywide LE volgens de specificaties van De Lijn te zien.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven