Solaris

Twee premières voor Solaris op deze editie van Busworld met de Urbino 18 electric en de nieuwe Urbino 10,5.

Net als bij vele andere constructeurs heeft Solaris de weg van de e-mobility ingeslagen. Medio 2017 stond de teller bij Solaris op ongeveer 200 verkochte bussen met elektrische aandrijving, terwijl dit aantal voor volgend jaar al op 300 begroot wordt.

De nieuwe Solaris Urbino 18 electric

Deze nieuwe gelede elektrische bus heeft de vormgeving van de nieuwe generatie van Urbino meegekregen. Tot nu toe bestond de gelede versie enkel in een dieseluitvoering.

De nieuwe Solaris Urbino 18 Electric.

Het model dat op de beurs te zien is, heeft een motor met een vermogen van 240 kW. De 240 kWh batterijen zijn van het type Solaris High Energie. De batterijen kunnen ofwel met een plug-in-systeem of met een pantograaf opgeladen worden. De laadpunten op de beurs zijn van de Poolse bedrijven Ekoenergetyka en Medcom. In totaal vinden zo'n 140 passagiers plaats op deze bus.

Nog voor het begin van de beurs werden er al een aantal exemplaren van geleverd. In Krakow rijden sinds deze zomer 20 elektrische bussen bij het stadsvervoerbedrijf, waarvan drie Urbino 18. Eentje hiervan is trouwens de 15.000ste bus die bij Solaris van de band rolde.

De nieuwe Solaris Urbino 12 Hybrid

Dit model zullen we binnenkort in overvloed in België aantreffen: de TEC bestelde er 208 exemplaren van, die voor de regio's Luik en Henegouwen bestemd zijn.

Eén van de nieuwe Solaris Urbino 12 Hybrid voor de TEC.

Standaard is de Urbino 12 Hybrid uitgerust met HybriDrive van het Amerikaanse BAE Systems. De milieuvriendelijke aandrijving is mogelijk via een elektrische motor die z'n energie uit batterijen - supercaps - haalt. Deze worden ondermeer opgeladen via een generator die een 4,5 liter Cummins ISB4.5E6 dieselmotor ter beschikking heeft.

De nieuwe Urbino 12 Hybrid is ook verkrijgbaar in een "zero emission" optie, waardoor de bus "virtueel" elektrisch rijdt. Dit kan via het Stop-and-Go systeem, waarbij de dieselmotor uitslaat tijdens het stoppen en het openen van de deuren. Wanneer de supercaps leeg zijn, slaat de motor terug aan. Een GPS kan aangeven wanneer de bus een halte nadert, zodat dan de motor al uitslaat. Door het installeren van deze opties kan de bus tot 20 procent minder brandstof verbruiken in vergelijking met een conventionele bus.

De nieuwe Solaris Urbino 10,5

Door zijn lengte en goede beweegbaarheid is de nieuwe midibus van Solaris ideaal voor kleinere steden, maar ook voor de nauwe straten van historische stadscentra. Als basis dienden verschillende modules van de twaalf meterversie. De wielbasis ging van 5,9 naar 4,45 meter.

De nieuwe Solaris Urbino 10,5.

De aandrijving gebeurt met een Cummins ISB6.7E6C motor met 209 pk. Als alternatief kan ook de DAF MX11 geïnstalleerd worden. Beide motortypes voldoen aan de Euro 6-norm. In totaal zijn er 23 zitplaatsen.

Drie exemplaren rijden sinds dit jaar in Wenen. Binnenkort volgen nog Komorniki en Kutno (Polen), Fürth (Duitsland) en Abondance (Frankrijk).

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven