Van Hool

Van Hool, dat dit jaar zijn 70-jarig jubileum viert, heeft een compleet nieuwe stand.

Een zicht op de stand, met de TX17 Altano, de TDX27 Astromega en de EX17.

stand

We vinden er vier bussen uit de TX-reeks en uit de EX-reeks terug. Deze hebben enkele kleine optische aanpassingen gekregen.

De Exqui.City 24 voor Linz.

Exqui.City 24

Blikvangers waren twee Exqui.City. Een 24-meter trolleyversie voor Linz (Oostenrijk) komt uit een bestelling van twintig stuks.

We zien Filip Van Hool Nuala McAllister en Chris Conway links op de foto.

portretfoto

Samen met Nuala McAllister, burgemeester van Belfast en Chris Conway, directeur van het lokale vervoersbedrijf (Translink) stelde Filip Van Hool de nieuwe Exqui.City 18 voor Belfast voor. Deze zal er als « Glider » door het leven gaan.

De dieselhybride bussen - 30 in totaal - zullen vanaf september 2018 gaan rijden tussen East Belfast, West Belfast en het Titanic Quarter via het stadscentrum. Elke bus kan 105 passagiers vervoeren en is uitgerust met halteaankondiging, gratis Wi-Fi, USB-oplaadpunten en airconditioning.

De Glider wordt uitgebaat door Translink. Chris Conway: "Glider is het nieuwe iconische gezicht van het openbaar vervoer in Belfast, het zal de stad meer energie geven. Onze klanten kunnen een moderne vervoerdienst verwachten met voldoende capaciteit en een hoge frequentie. Glider zal perfect passen in het bestaande bus- en treinnetwerk." De bussen zullen grotendeels over een eigen vrije bedding kunnen rijden.

De achterzijde van de Glider. Net als veel Britse bussen is deze dus ook « branded ».

Glider

Nog nieuws van over het kanaal: de twee waterstofbussen, besteld door Transport for Londen, werden eind juli vanuit Zeebrugge naar het Verenigd Koninkrijk verscheept.

Een TDX27 Astromega voor Qbuzz.

TDX27 Astromega Qbuzz

Op de buitenterreinen stond nog een TDX27 Astromega voor de Nederlandse vervoerder Qbuzz. Om de groeiende passagiersaantallen op de lijn 300 tussen Groningen en Emmen aan te kunnen, bestelde de vervoerder vijf dubbeldekbussen bij Van Hool. Ze bieden 85 zitplaatsen aan en zullen vanaf december gaan rijden.

In de marge was ook nog te horen dat Van Hool haar fabriek in Macedonië qua productiecapaciteit verdubbeld heeft. Alle standaardmodellen zullen er vanaf nu geassembleerd worden.

Van Hool werkt ook aan een nieuwe standaard stadsbus voor de Amerikaanse markt, die tegen 2020 het licht moet zien, en volledig in de States geassembleerd zal worden. Dit om tegemoet te komen aan de Buy American Act. Tegelijktertijd wil Van Hool ook voor de Europese markt een nieuwe bus ontwerpen, met als trefworden een lichter gewicht en modulaire constructie. Volgens Filip Van Hool is de hoge Belgische loonkost de reden waarom het bedrijf niet meedeed aan recente inschrijvingen.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven