VDL

De overgang naar e-mobility staat ook centraal bij VDL. De elektrische Citea heeft niet voor niets de bijnaam « E-worker » gekregen.

De evolutie in elektrische bussen gaat de voorbije jaren razendsnel vooruit. VDL wil zijn rol als marktleider in het gamma van elektrische bussen in West-Europa verder uitrollen. Elektrische bussen van VDL rijden momenteel al in een aantal steden en tonen aan dat kleine proefprojecten nu echt wel tot het verleden moeten gaan behoren. VDL wil voor de vervoersbedrijven een solide partner zijn om de overgang naar e-mobility vlot te laten verlopen. Op dit ogenblik hebben elektrische bussen van VDL al meer dan 4,5 miljoen kilometer afgelegd.

Stadtwerke Münster 1563.

Op 10 oktober jl. hebben de Stadtwerke Münster een vervolgorder voor vijf Citea SLF-120/Electric geplaatst. De proef met vijf bussen gedurende de voorbije twee jaar - in het kader van de SEB en ZeEUS-projecten - heeft heel wat praktische informatie opgeleverd voor zowel VDL als het stadsvervoerbedrijf van Münster.

In Keulen rijden een acht Citea SLFA-181/Electric.

Later dit jaar zal Connexxion in de regio Haarlem-Schipol-Amsterdam een vloot van maar liefst 100 Citea SLFA-180/Electric in bedrijf stellen. Dit wordt de grootste elektrische vloot van Europa. Na de 43 stuks voor Hermes (Eindhoven) is dit een tweede opsteker voor VDL op het thuisfront. Ook in Maastricht, Venlo, Gorinchem, Zuidoost-Friesland en de Waddeneilanden rijden elektrische Citea. Een busje van Gorinchem was op de buitenterreinen te zien.

De Arriva 9641 voor Gorinchem.

De reputatie van de elektrische bussen van VDL werd bevestigd door het winnen van de Sustainable Urban Bus 2018 Award door de VDL Citea SLFA-181/Electric. Eerder dit jaar won de BRT-versie al de Red Dot Award. Daarnaast kreeg de Citea SLF-120/Electric het Busworld Ecology Label tijdens de uitreiking van de Busworld Awards.

Futura FDD2 voor Connexxion

Naast Van Hool levert ook VDL in december dubbeldekbussen voor het openbaar vervoer. Bij Connexxion gaan 12 Futura FDD2 rijden op snellijnen tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid. Hier is de behoefte aan vervoer zo groot, dat besloten is dubbeldekkers in te zetten. Met een lengte van 14,1 meter is er ruimte voor 86 zitplaatsen. De deurconstructies worden aangepast om aan het zware openbaar vervoer werk te voldoen. Om de doorstroming te optimaliseren en het in- en uitstappen te versnellen, worden aan de buitenkant displays geplaatst die laten zien waar nog vrije zitplaatsen zijn.

Op Busworld maakte VDL ook bekend dat het een filiaal gaat oprichten in Spanje. Het kon niet meer achterblijven op de vierde grootste markt voor touringwagens in Europa. Momenteel kent de Spaanse markt een grote groei.

Dit kan je ook interesseren

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven