Busworld 2017 - wat was er nog te zien?

We kijken nog even naar een paar andere premières op deze editie van Busworld.

De Duitse constructeur Sileo stelde op Busworld 2017 zijn nieuwe generatie elektrische bussen voor. Ook hier vervelt het vroegere uiterlijk in een trambus design. Tegelijk stelt Sileo zijn dubbelgelede bus, de S25 voor. Deze was in Kortrijk helaas niet te zien. Bij deze 24,38 meter lange bus worden de tweede en derde as aangedreven. De bus kan 71 zittende en 139 staande passagiers vervoeren. Wel te zien waren de S12 en de S18.

Sileo S12.

Binnenkort worden de koetswerken van Sileo bij de Turkse constructeur Karsan gebouwd. De bussen worden nadien in de fabriek van Sileo in Salzgitter afgewerkt. Karsan stelde op de beurs de elektrische versie van zijn minibus - Jest - voor. De gebruikte lithium-ion batterij komt met twee mogelijke capaciteiten: 33 of 66 kWh.

Karsan Jest Electric.

De Zwiterse constructeur HESS stelde het prototype van de nieuwe Swisstrolley plus voor. Het heeft een nieuw platform aan boord, dat zowel bij trolley-, hybride als elektrische bussen geïnstalleerd kan worden. Batterijen en een omvormer bevinden zich op het dak van de trekker. Met behulp van deze batterijen kan een trolleybus ook emmisieloos rijden op baanvakken waar geen bovenleiding voorzien is - bijvoorbeeld bij omleidingen of ritten naar de stelplaats. Het 18,75 meter lange prototype rijdt momenteel bij het stadsvervoerbedrijf van Zürich.

HESS Swisstrolley plus.

Vectia ontstond als een joint-venture tussen de Spaanse bedrijven Castrosua en CAF. Ondertussen is het een vol dochterbedrijf van CAF. Vectia bouwt (seriële) hybride- en elektrische bussen, waarvan de aandrijving door CAF geleverd wordt. Op de stand was de Veris 12+ te zien.

Vectia Veris 12+.

Het Chinese Higer heeft voor het eerst een eigen stand. We kennen het tot nu vooral als bouwer van de koetswerken voor de Scania Touring. Op Busworld stelde het zijn elektrische bus voor.

De elektrische bus van Higer.

Op de stand van het Turkse Otokar was een lagevloers conceptbus te zien met een lengte van 8,4 meter.

De lagevloers conceptbus van Otokar.

Een première was er ook voor de nieuwe Novo City Life van Anadolu Isuzu, een 8 meter lange lagevloerbus die tot 60 personen kan vervoeren.

Anadolu-Isuzu Novo City Life.

Buiten stond nog een waterstofbus die bij Syntus Gelderland proefdraait. De waterstofbus is een standaardmodel, de SM12 FC, van de Poolse bussenbouwer Solbus, die uitgerust is met een brandstofcelsysteem van het Nederlandse HyMove. Het systeem zet waterstof om in elektriciteit, waarop de bus rijdt. De uitstoot van een brandstofcelsysteem bestaat alleen uit water, waardoor de bus geen vervuilende stoffen uitstoot. Behalve het brandstofcelsysteem achterin de bus liggen er op het dak van de bus tanks voor de waterstof en batterijen, die nodig zijn om de remenergie terug te winnen. De bus is eveneens uitgerust met elektrische wielnaafmotoren die ontwikkeld zijn door het Apeldoornse bedrijf e-Traction, welke zijn geproduceerd en geleverd door het Duitse bedrijf Ziehl-Abegg.

Syntus 5500, Solbus SM12 FC.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven