14 Van Hool Exqui.City voor De Lijn

De Lijn bestelt 14 Exqui.City 24 bij Van Hool. Deze extra lange bussen combineren de efficiëntie van een tram met de flexibiliteit van een bus. Met de Ringtrambuslijn wil De Lijn in de Brusselse Noordrand een hoogwaardig alternatief bieden voor de verkeersdrukte. Het contract heeft een waarde van bijna 12 miljoen euro.

Een impressie van de nieuwe bussen. © Van Hool, Atomium.be.

exquicity

De hybride trambussen zijn van het type ‘Exqui.City 24 Hyb’. Met zijn 24 meter (het dubbele van een gewone bus) is de trambus een flexibel alternatief voor de tram. De 137 reizigersplaatsen (51 zitplaatsen en 86 staanplaatsen) benaderen de capaciteit van een tram, terwijl een trambus ook kan uitwijken als er een verstoring is op het traject. Sterke doorstromingsmaatregelen over vrijwel het hele tracé van 17 kilometer zorgen voor een constante reistijd van 38 minuten tussen de Heizel en Brussels Airport. Het gaat om goed afgestelde verkeerslichten en grote stukken eigen bedding.

Een trambus heeft vier deuren voor in- en uitstappende reizigers en ook ruimte voor een rolstoel en een kinderwagen. De eerste vier trambussen worden eind 2018 geleverd. Voor ze worden ingezet voor het vervoer van reizigers, dienen ze voor de opleiding van de chauffeurs en de verkenning van de trajecten. De tien volgende trambussen komen er begin 2019 aan.

Net zoals de 66 hybride bussen die De Lijn eind oktober heeft besteld, kunnen de trambussen zowel hybride als volledig elektrisch rijden. Dit laatste gebeurt bij het verlaten van de halte en het vertrekken aan een verkeerslicht. Elders rijden ze hybride, met een mix van batterijen en een dieselmotor. Hierdoor verbuiken de trambussen per 100 kilometer 25 liter minder. Ze kunnen ook volledig elektrisch rijden, mits ze daarvoor aangepast worden en er installaties voor snelladen langs hun trajecten komen.

Bron: De Lijn.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven