Eerste Mercedes-Benz Citaro Hybrid

Sinds kort vinden we bij enkele exploitanten de eerste Mercedes-Benz Citaro hybrid terug. Het gaat tot nu toe om het Low Entry model. De hybride kit kan bij alle modellen voorzien worden.

Parmentier Autobus uit Sint-Eloois-Vijve was de eerste om een dergelijke bus in het verkeer te brengen, deze draagt het kwalificatienummer 060032. Keolis heeft er 13 stuks besteld, waarvan de verdeling als volgt is: 4 voor Staca, 6 voor Bronckaers, 1 voor Cintral en 2 voor Van Rompaye. Ook bij Sylvae Tours en Multiobus mogen we in 2019 hybride Citaro's verwachten.

Parmentier Autobus 060032. Harelbeke Gentsesteenweg.

Parmentier 060032

De schijfvormige elektromotor die tussen de verbrandingsmotor en de automatische transmissie is ingebouwd, fungeert onder andere bij het vertragen van de bus als dynamo en zet de deceleratie-energie om in stroom - bij het remmen en terugnemen van het gas. De opgewekte stroom wordt als elektrische energie opgeslagen. Zonder de hybride techniek zou de tijdens de recuperatiefase gewonnen energie verloren zijn gegaan, maar de nieuwe Citaro hybrid maakt gebruik van deze energie en bespaart daarmee brandstof: Als met de bus vanuit stilstand wordt opgetrokken, ondersteunt de elektromotor de dieselmotor met extra koppel – de zogenoemde boostfase. Op deze wijze hoeft de verbrandingsmotor tijdens het optrekken tijdelijk minder vermogen te leveren, wat brandstof bespaart. Bovendien zorgt de elektromotor voor meer efficiëntie als de verbrandingsmotor stationair draait, waardoor het brandstofverbruik en de emissie nog eens verder worden verlaagd.

De elektromotor is niet bedoeld om het maximumvermogen te verhogen. Daarom zijn het vermogen en koppel van de nieuwe Citaro hybrid hetzelfde als bij de modellen met alleen een verbrandingsmotor. Het toerental van de verbrandingsmotor wordt in de boostfase niet gereduceerd. Alleen het maximumvermogen wordt onmerkbaar teruggenomen en door de elektromotor aangevuld.

Bron: Mercedes-Benz.

Terug naar boven