De Lijn stelt haar « trambus » voor

Op 23 april stelde De Lijn haar eerste « trambus » van het type Van Hool Exqui.City 24 voor. Hij ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus. Met veertien exemplaren van dit hybride voertuig breidt Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn haar groene vloot verder uit. De eerste trip van de trambus reed langs Machelen en Zaventem. Dat is een deel van het toekomstige tracé van de « Ringtrambus » die vanaf september tussen Brussels Expo en Brussels Airport zal rijden.

De Exqui.City 2353 op weg naar de persvoorstelling. Zaventem Ringlaan.

overbrenging

Stil, toegankelijk, milieuvriendelijk

Met het comfort en de capaciteit van een tram en de flexibiliteit van een bus is de trambus een opvallende nieuwkomer in het straatbeeld. Door zijn lengte van 24 meter benadert de trambus het ruimtegevoel van een tram: hij heeft plaats voor 137 reizigers, maar ook voor kinderwagens, bagage of fietsen. De 4 brede deuren en de lage vloer zorgen, in combinatie met toegankelijke haltes, voor een vlotte in- en uitstap van de reizigers. De dubbelgelede trambus staat borg voor modern comfort én voor een aangename rijervaring. De kleinere achterbouw en de licht meedraaiende achterste (vierde) as zorgen ervoor dat het voertuig soepel bochten kan nemen.

De zetels in recuperatieleder zorgen voor extra comfort aan boord. © De Lijn

overbrenging

De geavanceerde afgesloten stuurcabine biedt een veilige rijervaring aan de chauffeur die zo de volle aandacht op de weg kan houden. Dankzij camerabeelden in plaats van spiegels heeft de chauffeur in de stuurpost bovendien een goed overzicht van de in- en uitstappende reizigers.

De afgesloten stuurcabine zorgt ervoor dat de chauffeur de volle aandacht kan houden op de weg. Via camerabeelden heeft hij een goed overzicht van de in- en uitstappende reizigers. © De Lijn

overbrenging

Een primeur in België

Voor het eerst wordt de trambus op Belgische bodem ingezet. Eerder produceerde de ontwerper, busbouwer Van Hool, al soortgelijke voertuigen voor onder meer Zweden en Zwitserland. Vanaf september zal De Lijn veertien trambussen in dienst nemen. Ze vormen de nieuwe reeks 2349-2362.

De Ringtrambus is de eerste realisatie van het Brabantnet: 3 hoogwaardige openbaarvervoerlijnen die de Vlaamse Rand en de hoofdstad beter bereikbaar zullen maken. Het tracé verbindt belangrijke locaties in de noordelijke Vlaamse Rand, waaronder het Universitair Ziekenhuis in Jette, de Heizel, Strombeek-Bever, het centrum en station van Vilvoorde en Brussels Airport. Tijdens de ingrijpende werken aan de Ring rond Brussel zal de Ringtrambus een sterk alternatief zijn dat de hinder gevoelig kan helpen beperken.

Filevrije doortocht van Brussels Expo naar Brussels Airport

In de Vlaamse Rand is de nood aan alternatieven voor de wagen groot, want het is een van de meest filegevoelige regio’s in Vlaanderen. Dankzij de Ringtrambus kan de mobiliteit in de hele noordelijke regio verbeterd worden.

De Exqui.City 2353 in de bedrijvenzone Brucargo.

bla

16 kilometer busbaan

De komende 3 jaar krijgt de Ringtrambus 16 kilometer vrije busbanen, die stapsgewijs in gebruik zullen worden genomen. Hierdoor verbetert stelselmatig de doorstroming op het tracé. De busbanen garanderen immers een filevrije doortocht en stiptere aankomst- en vertrektijden.

Tijdelijke inzet op buslijn 820

De Lijn wacht niet tot de werken van De Werkvennootschap volledig gerealiseerd zijn om de trambussen in dienst te nemen. Vanaf september worden de voertuigen ingezet op buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel in Jette. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte.

Bron: persbericht De Lijn

Terug naar boven