Ebusco

Begin deze week raakte bekend dat Ebusco eind 2020 156 elektrische stads-en streekbussen aan Connexxion gaat leveren. Met het order is een totale waarde gemoeid van ongeveer 130 mio Euro. De bussen worden ingezet in de regio’s Amsterdam en Haarlem. Ze vervangen er de huidige diesel- en aardgasbussen. Nieuw is dat er hiermee voor het eerst ook gelede Ebusco's gaan verschijnen!

Een impressie van de gelede Ebusco 2.2. voor Connexxion.

bla

Connexxion heeft gekozen voor Ebusco vanwege de lange afstanden die gereden kan worden met deze bus (liefst 350 km), zonder te hoeven opladen. Dit scheelt aanzien in de kosten die gemaakt moeten worden qua laadinfrastructuur en oplaadtijd.

Maar op Busworld waren alle ogen gericht op de nieuwe Ebusco 3.0. Bij de ontwikkeling kwamen nieuwe technieken en materialen kijken. Hierdoor is de nieuwe bus 33% lichter en kan met een opgeladen batterijpakket afstanden bereiken tot 500 km. Hiermee evenaart Ebusco de radius van dieselbussen, echter zonder de uitstoot en zonder de hoge kosten van brandstof.

De nieuwe Ebusco 3.0

bla

Ebusco heeft al eerder records verbroken en met de Ebusco 2.2 heeft het al een zeer aantrekkelijke bus in productie. Dit met een batterijpakket van 423 kWh een range tot 450 km. Met de Ebusco 3.0 legt Ebusco de lat weer hoger door technieken toe te passen uit de lucht- en ruimtevaart.

De nieuwe Ebusco 3.0

bla

Met een multifunctioneel team van experts, afkomstig uit onder andere de luchtvaart, automotive en elektronica, heeft Ebusco een bus gebouwd die voor een groot deel bestaat uit onderdelen van composiet. Composiet is qua materiaal opgebouwd uit verschillende vezelversterkte kunststoffen. Hierdoor is de bus zelfs 33% lichter dan de Ebusco 2.2 zonder in te boeten op het gebied van robuustheid en veiligheid. Het design is volledig afgestemd op deze nieuwe ontwikkeling, waardoor er nog meer ruimte is voor innovatieve toepassingen. Hierdoor neemt comfort voor zowel de reiziger als de chauffeur enorm toe. We zien een geluidsreductie, een volledig gelijkvloerse bus met een panoramisch dak (de batterijen zijn in de vloer ingewerkt). “Deze nieuwe bus markeert het definitieve einde van het dieseltijdperk. Met de Ebusco 2.2 was de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) van Ebusco al beter dan de dieselbus, met de Ebusco 3.0 staat niets meer in de weg om de verduurzaming van het openbaar vervoer te versnellen. We kunnen de wereld waarin we nu leven nog sneller, schoner, veiliger en gezonder maken.” aldus Peter Bijvelds, CEO Ebusco. De buitenspiegels zijn door camera's vervangen, waardoor alle gezichtshoeken volledig zichtbaar.

De Ebusco 3.0 zal vanaf medio 2020 in productie worden genomen op de huidige locatie in Deurne.

Ondertussen werd eerder dit jaar de Ebusco 2.2. ook in een Low-Entry versie voorgesteld, op de stand en buiten waren twee exemplaren voor Groningen te zien.

Een Ebusco 2.2 LE voor Groningen.

bla
Terug naar boven