Irizar

Op de stand van Irizar, dat dit jaar zijn 130e verjaardag mag vieren, vonden we een bus uit 1957 terug. Ook bij deze constructeur ligt de klemtoon op de elektrische bus. Het mocht onlangs nog ieTrams leveren in de Franse steden Aix-en-Provence, Bayonne en Amiens. Irizar heeft nu ook een vertegenwoordiger in de Benelux, Zweden en Duitsland.

Een Irizar koetswerk uit 1957.

bla

Op Busworld stelt Irizar een nieuwe generatie van zijn ieBus voor. Het model bestaat al sinds 2014 en is in diverse Europese steden zoals Bilbao, Londen en Luxemburg in dienst. Zowel het exterieur als het interieur is onder handen genomen. Het front is uitgewerkt naar analogie met de ieTrambussen. Het interieur kan volledig naar de wens van de klant aangepast worden. Deze nieuwe generatie is beschikbaar in maar liefst vier lengtevarianten: 10, 12, 15 en 18 meter. Door enkele aanpassingen kunnen meer reizigers vervoerd worden. De ieBus kan nu ook een klasse 2-certificatie (streekvervoer) krijgen.

De ieBus 12 meter.

bla

Het model combineert een nieuwe generatie batterijen met het opslaan van energie die tijdens het remmen vrijkomt. In een stedelijke omgeving biedt de ieBus een autonomie van 250 kilometer aan. Ook de oplaadtijd werd ingekort tot 3 uur. Als optie kan voor opladen tijdens de dienst gekozen worden via een pantograaf.

Eerder dit jaar stelde Irizar ook zijn ieTram 12 voor, het kleine broertje van de gelede versie die twee jaar geleden op Busworld voorgesteld werd.

De ieTram 12 meter.

bla

Lees meer over

Terug naar boven