Van Hool

Van Hool toont op Busworld drie premières. Het presenteert in totaal 18 voertuigen, waarvan het merendeel autocars.

In België lijkt Van Hool wat weggedeemsterd in de markt van openbaar vervoerbussen, enkel in de nichemarkt van de trambus ontving ze een order van De Lijn. Deze bussen zien we binnenkort op de weg verschijnen.

De Exqui.City vindt overal zijn weg in Europa. Hier vinden we een eerste première terug. De Franse stad Pau plaatste in 2017 een order voor 8 Exqui.City18’s FC: waterstof-aangedreven enkel-gelede trambussen. Deze aandrijving zet, door omgekeerde elektrolyse, waterstof en zuurstof om in elektrische energie. De stroom wordt enerzijds gebruikt om het voertuig aan te drijven, en anderzijds wordt ongebruikte energie opgeslagen in lithium-batterijen voor bijkomende kracht waar en wanneer dit nodig is, zoals bij het verlaten van de halteplaats. De enige uitstoot van dit "zero emission"-voertuig is waterdamp.

De voorstelling van de Exqui.City voor Pau. Vlnr: Filip Van Hool, Julien Gaubert (ontwerper), François Bayrou (burgemeester Pau), Nicolas Patricarche (voorzitter transportraad regio Pau) en Jan Van Hool.

bla

Deze voertuigen zijn op zich ook primeurs: nooit eerder werd een volledig BRT-systeem (Bus Rapid Transit) aangelegd met waterstof-aangedreven enkel-gelede trambussen van 18 meter. De Exqui.City18 FC design Pau heeft een capaciteit van 125 passagiers. Op 10 minuten is het voertuig weer helemaal bijgetankt om vervolgens opnieuw 300 km vrij te rijden. Hierdoor bereiken de bussen het hoogste niveau van operationele flexibiliteit en productiviteit voor een busmaatschappij.

De Exqui.City 18 FC voor Pau.

bla
bla

Voor de Noord-Amerikaanse markt ontwikkelde Van Hool de CX45E, een volledig elektrisch aangedreven autocar. Van Hool werkt hier samen met het Amerikaanse Proterra. Dit bedrijf levert de E2 batterij-technologie. De car heeft een actieradius van ongeveer 300 km, en zal vooral ingezet worden voor het woon- en werkverkeer.

De CX45E.

bla

Als jongste lid van de EX-familie, stelt Van Hool op Busworld de EX11 voor. Van Hool beantwoordt hiermee de vraag om een goed uitgerust en comfortabel voertuig in de 11 meter-klasse aan te bieden. Met de L- en H-varianten, met lage of standaard instaphoogte, bestaat het volledige aanbod van het EX-gamma uit niet minder dan 10 versies. Zoals al deze versies, is ook de EX11 per direct bestelbaar, en zijn ze allen beschikbaar met krachtige, zuinige DAF-motoren van de meest recente ‘NG’-generatie, gekoppeld aan een ruim aanbod van manuele, geautomatiseerde en automatische versnellingsbakken.

Terug naar boven