Nieuwe bestelling voor De Lijn

De Lijn | De Lijn bestelt 200 groene bussen bij VDL. De bussen zijn gebaseerd op elektrische bussen en zullen aanvankelijk hybride rijden. In een tweede fase kunnen ze - na aanpassing - volledig elektrisch rijden.

Een impressie van de hybride Citea SLFA.

bla

De bestelling van 92 miljoen euro omvat 80 streekbussen (SLE120) en 120 gelede bussen (SLFA180). Na de levering van deze bestelling is bijna een op de drie bussen (29 %) groen: 621 hybride bussen, 16 elektrische bussen en 5 waterstofbussen.

Sinds 2014 heeft De Lijn in totaal 620 VDL Citea’s besteld. De eerste leveringen van deze nieuwe order staan gepland voor de tweede helft van 2020 en de bussen gaan op diverse locaties in Vlaanderen rijden.

Om tegen 2025 in alle centrumsteden en de Vlaamse Rand volledig elektrisch te rijden, wil de vervoermaatschappij de komende jaren nog minstens 77 gelijkaardige hybride bussen en circa 925 elektrische bussen bestellen.

Opstapje naar elektrisch rijden

Dankzij een nieuwe en compacte ‘high-power’ batterijtechnologie kunnen deze hybridebussen onder andere in stadscentra en lage emissiezones als een volledige elektrische bus worden ingezet. De Lijn heeft voor een hoge batterijcapaciteit gekozen waardoor de bussen met 100% geladen batterijen tot 30 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Alle hybridebussen worden ondersteund door een generator die voldoet aan de strengste huidige Europese milieunormen en deze kan naar behoefte worden ingeschakeld om de batterijen bij te laden. Daarnaast kunnen de batterijen via een CCS Combo2 laadstekker geladen worden.

In de toekomst kan de elektrische autonomie van de hybridebussen verder worden vergroot door deze uit te breiden met een snellaadoptie. Hiermee kunnen de bussen middels een in de laadinfrastructuur geïntegreerde pantograaf geladen worden.

Er zijn twee voorwaarden om volledig elektrisch te kunnen rijden. Eerst en vooral moeten de gemeenten en De Lijn een akkoord bereiken over de bouw van laadstations langs het traject. Daarnaast moeten de energieleveranciers voldoende elektriciteitsaansluitingen voorzien om de batterijen op te laden. Dit wordt eveneens meegenomen in het project van de elektrificatie van de bussen.

Bron: persbericht De Lijn, persbericht VDL Bus & Coach

Terug naar boven