Tien Ebusco voor Multiobus

Multiobus bestelt tien Ebusco 2.2 bussen. Deze onderaannemer van De Lijn wil hiermee aantonen dat het nu absoluut het juiste moment is voor Zero Emissie bussen. Deze tien bussen worden toegevoegd aan de twee Ebusco elektrische bussen die al bijna twee jaar bij Multiobus rijden.

Multiobus toont hiermee opnieuw aan dat België absoluut klaar is voor schoon en geruisloos busvervoer. Zelfs de stroom voor de elektrische bussen wekt Multiobus helemaal zelf op met haar eigen zonnepanelen.

Met deze bussen levert Multiobus een belangrijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen die Europa aan België heeft opgelegd. Tegen 2030 moet de CO2- uitstoot met 35 procent verminderen ten opzichte van 2005. De 100% elektrische bussen stoten geen CO2, NOx en fijnstof uit. Per bus levert dit 1 kg CO2 reductie per gereden kilometer op. Uitgaande van deze order inclusief de 2 bussen die al rondrijden, levert dit op jaarbasis dus naar verwachting een CO2-reductie van 1000 ton op.

Een artist's impression van de nieuwe Ebusco voor Multiobus.

Ebusco voor Multiobus

Multiobus is de eerste operator in België waar geen spiegels meer aan de bussen worden bevestigd; slimme camerasystemen vervangen deze voor optimale veiligheid van passagiers en medeweggebruikers. Dode hoeken zijn nog beter zichtbaar en de infrarood functionaliteit zorgt ’s nachts voor kraakheldere beelden. Ook aan comfort voor de passagier is geen gebrek: er zijn in de gehele bus USB-poorten én wifi aanwezig.

Medio 2018 leverde Ebusco al twee 100% elektrische bussen aan Multiobus. Dat was destijds een ware primeur in België. Deze hebben hun succes bewezen: ze rijden gemiddeld 250-350 kilometer per dag op 1 acculading. ’s Nachts laden de bussen op in het depot.

Bovendien zullen deze nieuwe voertuigen ook nog kunnen opgeladen worden via de inverted pantograaf op het dak van de autobussen. Dit geeft de bijkomende mogelijkheid om een nog ruimere actieradius van de voertuigen te bereiken. Een volle dagdienst is dan perfect mogelijk en zorgt voor extra flexibiliteit bij de inzet van de elektrische bussen op diverse buslijnen. Het diffuse lijnenpatroon maakt dat “depotcharging” de meest interessante manier is om de voertuigen op te laden. Dit scheelt aanzienlijk in de investeringen die gemaakt moeten worden qua laadinfrastructuur en oplaadtijd.

Terug naar boven