Naar een nieuwe streekbus: CAOV

Op de eerste Autobus-RAI in 1984 stelde DAF het prototype van een nieuw chassistype voor: de SB220. Hierbij werd de motor achterin geplaatst. Het was de bedoeling om hierop een nieuw type standaardbus te gaan bouwen, dit onder begeleiding van de CAOV (Commissie Autobussen Openbaar Vervoer).

Deze commissie gaf aan zowel Den Oudsten als Hainje de opdracht om een aantal prototypes te bouwen. Qua uiterlijk gaan deze terug op de gelede bussen die in 1987 door Hainje aan het GVB Amsterdam geleverd werden. Ze hadden een redelijk bokkige vorm, met een nauwe uitstekende filmkast boven de gebogen voorruit.

Hoewel het de bedoeling was om tot een nieuwe standaardbus te komen, werd in deze periode de standaardisatie stilaan losgelaten. Dit gebeurde ook met dit model. Den Oudsten zou zijn prototypes (waarvan er maar drie gebouwd werden) verder ontwikkelen tot de B88.

Hainje stelde zijn prototype voor op de Autobus-RAI van 1987. Het was op het DAF SB220-chassis gebouwd en zou nadien bij de RET terechtkomen.

Deze Zuidooster 2006 stamt uit de tweede reeks stadsbussen die door Hainje gebouwd werden. © A. Akkermans.

Zuidooster 2006

Vanaf 1988 ging het model in serie-productie. Van dit CAOV-model werden enkele reeksen geleverd aan de Zuid-Ooster - stads- en streekbussen in de regio Eindhoven - en het busbedrijf van de luchthaven van Schiphol. In totaal gaat het om 113 eenheden.

GVB 397 - Volvo B10M/Hainje CAOV. De bus begon zijn leven als demowagen in Groningen. © R. Van Poppel

GVB 397

Daarnaast werd dit model ook beschikbaar gesteld op het Volvo B10M chassis, waarbij de motor in het midden kwam te liggen. Dit resulteerde in een hogere vloer. Deze werden in 1987-1988 geleverd aan Stadsbus Maastricht, NEBIM (de Volvo vertegenwoordiger), ENHABO en TET.

Duvedec

In de loop van 1988 ontwierp het ontwerpbureau Duvedec een nieuwe kop voor het CAOV-model. De eerste exemplaren van deze &laqu; Duvedec » rolden in 1989 van de band en kwamen bij de RET terecht. Aanvankelijk werd het model door Hainje gebouwd. Na de overname van Hainje door Berkhof bouwde deze constructeur het type verder. Typisch herkenningspunt is het zwarte vlak onder de voorruit. Tussen 1989 en 2001 volgde een heel aantal reeksen van dit model, zowel voor midi, standaard als gelede bussen. Ze kwamen terecht bij diverse bedrijven.

De RET 513 komt uit de eerste reeks Duvedec geledes die nog door Hainje gebouwd werden en in 1988 aan de RET geleverd werden als reeks 501-518. © Coll. R. Van Poppel.

RET 513

Nog in 1989 ontwierp Hainje een bus, gebaseerd op het CAOV model, maar met de kop van het Duvedec ontwerp. Dit zou de ST2000 worden.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven