Bernard Van Hool

Bernard Van Hool is de stichter van de gelijknamige busbouwer. Hij werd in 1902 geboren te Koningshooikt, nabij Lier. Als jongen had hij al een grote interesse in mechanica, constructie en elektriciteit. Al vlug kreeg hij de verantwoordelijkheid over het onderhoud, herstel van de machines van de ouderlijke boerderij.

Bernard Van Hool

Bernard Van Hool

In 1928 huwt Bernard Van Hool met Bertha Van Asch. Samen krijgen ze 10 kinderen, waaronder 8 zonen. Meteen na z’n huwelijk begint Bernard met een diamantslijperij. Op korte termijn werkten hier tien mensen. Maar geruchten over de nakende crisis deden hem nadenken over het feit dat luxeproducten als eerste nadelen zouden ondervinden van een krimpende markt. Daarom begon hij een bedrijf dat broedmachines produceerde. Steeds bleef hij z’n machines verder verfijnen met allerlei nieuwe snufjes.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog wordt het bedrijf vernield. Heropstarten leek Bernard Van Hool nutteloos, dus zocht hij een nieuwe uitdaging. Hij slaagde erin om enkele vrachtwagens in bezit te krijgen, die hij – samen met een mecanicien – terug rijvaardig kreeg. Daarop begon hij een kleinschalig transportbedrijf samen met z’n jongste broer Jozef. Als vervaningsbrandstof werd hout of steenkool gebruikt, dat vergast werd. Dit procédé werd door Van Hool verfijnd.

Na de oorlog ging Van Hool verder met zijn transportbedrijf. Hij kocht verschillende door de bezetter achtergelaten vrachtwagens op. Bernard herstelde en paste de wagens aan. Maar zijn droom was het bouwen van wegen en bruggen. Transport was goed, bouwen was beter. Van Hool had al machines en gereedschap gekocht om vlug met z’n bedrijf te kunnen starten. Het enige wat nog ontbrak was een vervoermiddel om z’n personeel naar een werf te kunnen vervoeren. Hij vond een oude bus in zo’n slechte staat dat een nieuwe carrosserie nodig was: de Trekvogel. Dit zou de aanleiding vormen voor het nieuwe doel van Bernard Van Hool: bussen bouwen. Hij trok hiervoor z’n schoonbroer (Frans Van Bouwel) aan, die ingenieur was.

De eerste twee Van Hool koetswerken. Links op een Commer-chassis, rechts op een Dodge-chassis. Beide wagens waren bestemd voor Perfecta Cars, het touringcarbedrijf van broer Jozef Van Hool.

Het atelier werd omgebouwd om er bussen te gaan bouwen. Het transportbedrijf werd omgevormd in een touringcarbedrijf, dat onder de leiding van Jozef zou komen te staan. Iets later bouwde Bernard Van Hool z’n eerste Perfecta Car. In 1947 sticht Bernard Van Hool z’n nieuwe bedrijf. Bij het begin waren er 22 werknemers, waaronder z’n vier oudste zonen. De eerste cars waren een groot success, in 1948 had Van Hool al ’n stand op het Brusselse autosalon. Van Hool streefde naar een eigen identiteit en vormgeving.

Tussen 1947 en 1952 werden 281 koetswerken gebouwd. Veel bedrijven waren intussen trouwe Van Hool klanten geworden. Flexibiliteit was troef: op elk type chassis kon een koetswerk gebouwd worden. Maar ook seriewerk zou belangrijk worden: in 1951 plaatsten de Buurtspoorwegen een eerste bestelling bij Van Hool. Ook industriële voertuigen werden gebouwd. Hieruit ontstond later een nevenbedrijf dat tot op heden ondermeer opleggers en tankers bouwt.

Zo groeide het bedrijf steeds verder uit. In 1954 wordt het eenmansbedrijf omgevormd in de pvba Van Hool en Zonen. Er waren toen reeds meer dan 200 werknemers tewerkgesteld. Bernard Van Hool bleef in alle productiestadia een stevige vinger in de pap houden. Over de verschillende modellen die over de jaren gebouwd werden lees je meer in het onderdeel Constructeurs van deze site.

In 1969 vertrouwt Bernard Van Hool het dagelijks beheer toe aan z’n acht zonen. Hij blijft wel actief als bestuurder. Tijdens een bezoek aan Batibouw in maart 1974 werd hij plots onwel en stierf tijdens de overbrenging naar het ziekenhuis. Maar zijn dood was niet het einde van het bedrijf. Het motto van Bernard was immers “Vooruit is de weg Verder bouwen is onze kracht!

Lees meer over

Terug naar boven