Bus & Car - MOL

In de vroege jaren vijftig hadden het Amerikaanse bedrijf Wikipedia: Continental TrailwaysContinental Trailways en de Duitse busbouwer Kässbohrer een samenwerkings-verband afgesloten waaruit in 1956 Eagle Bus ontstaat.

Toen Kässbohrer zich in 1958 op de Europese markt terugplooide, ging Trailways op zoek naar een nieuwe Europese partner. Deze vond het in België, meerbepaald in La Brugeoise in 1961. De activiteiten werden ondergebracht in een nieuw bedrijf, dat de naam Bus & Car aanneemt.

Verschillende Eagle modellen

La Brugeoise bouwde in 1960-1961 een kleine 200 Silver Eagle cars. In de jaren zestig en zeventig zien verschillende nieuwe modellen van de Eagle car het levenslicht. Een hiervan Kijk hier voor een volledige lijst van de Eagle modellen- het Model 04 - was bedoeld voor de Europese markt. Er werden er tussen 1966 en 1971 ongeveer een hondertal gebouwd. Verschillende bedrijven in Benelux namen deze bussen af. Er bestond zelfs een « Eagle Service », die Amerikaanse toeristen doorheen Europa voerde.

Traen uit Brugge kocht enkele Eagle Model 04 aan voor de « Eagle Service ». © Coll. Ph. Moth.

21-383

Daarnaast waagde Bus & Car zich ook aan lijnbussen. In 1974 werden een veertigtal bussen van het type Model 14 (elk model kreeg een volgnummer mee) gebouwd voor de NMVB volgens het lastenboek van het toenmalige standaardmodel (Standaard type III). Dit werd de reeks 4285-4324, die met een Mercedes motor, type OM 405, uitgerust werd.

NMVB 4285 te Luik. Naderhand kwamen enkele van deze Eagle bij KAV uit Turnhout terecht. © Coll. R. Van Poppel

NMVB 4285

Ook werden voor de MIVB vijftien Eagle 16 met Caterpillar motor gebouwd (reeks 8046-8060). Deze kwamen later terecht bij de STIC en de TEC Charleroi. Qua uiterlijk volgden zij de nieuwe Brusselse standaardbus (ontwerp van het bureau Neerman).

MIVB 8052 te Brussel. De meeste gingen eind 1985 over naar de STIC te Charleroi.

MIVB 8052

In 1974 werd reeds een nieuwe fabriek opgericht om de vraag op de Amerikaanse markt aan te kunnen (Eagle International Inc., dat onder diverse eigenaars bussen bleef bouwen tot in 1998). Door de verminderde vraag naar autocars kwam de Brugse vestiging in de tweede helft van de jaren zeventig in slecht financieel vaarwater terecht.

De overname door Mol

In 1978 werd Bus & Car overgenomen door het Belgische Mol, dat tot dan toe vooral zware machines produceerde.

Mol had als experiment reeds een aantal buschassis gebouwd en voelde zich nu rijp om in die richting verder te gaan. Deze chassis - type B1742 - waren voorzien van een Gardner, Cummins of Mercedes motor en werden voorzien van een opbouw door LAG, Jonckheere en Van Hool. Deze bussen kwamen in de jaren 1973 tot 1976 terecht bij Cintra en Dony.

Deze Cintra 952125 kreeg een vierkante Jonckheere carrosserie. © M. Reps.

Cintra 952125

Het nieuwe bedrijf – Mol Eagle Bus – richtte zich vooral op de productie van chassis. Naast een type dat geschikt was om er cars op te bouwen werden ook types voor lijnbussen ontworpen. Op Kortrijk 1979 werd de “City” voorgesteld, dat te vergelijken was met het Eagle 16 type.

Ook in 1979 leverde Mol drie chassis voor midibussen van het type M28 af, voorzien van een Cummins V555 motor. Deze werden door Jonckheere afgebouwd met het TransCity model. Deze werden door de NMVB in 1981 in dienst genomen als de reeks 5559-5561.

NMVB 5559 te Brugge. De bussen droegen een Mol-logo. Foto genomen tijdens een VeBOV-rondrit.

NMVB 5559

In 1981-82 volgden nog 25 chassis van het standaardtype M31, voorzien van een Mercedes motor. Deze werden door Jonckheere van een standaardcarrosserie – vergelijkbaar met de A120 – voorzien. Ze kregen bij de Buurtspoorwegen de nummers 5715-5739 toebedeeld en werden in Destelbergen gestald.

NMVB 5729 te Gent (Rabot). In tegenstelling tot de M28 droegen deze een Eagle-logo. © M. Reps.

NMVB 5729

Door de stijgende loonkost in België werden er steeds minder Eagles in Brugge gebouwd. In de late jaren tachtig hield Bus & Car het dan ook voor bekeken.

Bronnen:

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven