Solaris

De bekende Poolse constructeur blijft verder aan de weg timmeren. Beetje bij beetje wordt zo het gamma met nieuwe aandrijvingen uitgebreid.

Urbino 12 LE CNG

Op deze editie van Busworld werd de Urbino 12 LE CNG voorgesteld. Tien exemplaren van dit nieuwe type komen volgend jaar reeds in dienst in Skellefteå (Zweden). Bij dit nieuwe type werden enkele innovatieve technieken aangewend. Zo zit de gastank vooraan, en iets dieper "in" het dak ingegraven, zodat de totale hoogte maar 3,5 meter bedraagt.

Solaris Urbino 12 LE CNG

De motor die gebruikt zal worden voor deze bestelling is een MAN E2876 LUH02 (228 kw).

Urbino 18 Hybrid

Eerder dit jaar berichtten we reeds over de Urbino 18 Hybrid, de nieuwe hybride bus van Solaris die in september 2006 voorgesteld werd. Een tweede en derde gelede testbus werden in dienst genomen in Lenzburg (Zwisterland) en Leipzig. De dieselmotor is een Cummns ISLe4 met een vermogen van 340 pk. Het andere element is het Ep DRIVE systeem, dat door Allison Transmissions ontwikkeld werd. Omdat beide systemen vooraan de bus ingebouwd werden, kon men extra passagiersruimte scheppen. Er zijn 53 zitplaatsen op een totaal van 161 voorzien.

Solaris Urbino 12 Hybrid voor Leipzig

De hybride aandrijving wordt verder aangevuld door batterijen, die op het dak gemonteerd werden, en een inverter.

Alpino

Naast grote bussen was er ook even aandacht voor de iets kleinere. De Solaris Alpino is een nieuw (voorgesteld eind 2006) ontwikkelde midibus, met een lengte van 8,6 meter. Hij is zowel geschikt voor de nauwe bergwegen als kleinere steden. Ook dit model wordt door een Cummins motor aangedreven (ISBe 4). In totaal kunnen 20 zittende passagiers op een totaal van 60 vervoerd worden. In de eerste maanden na de lancering werden reeds vijf exemplaren verkocht.

Solaris Alpino

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven