Van Hool

Van Hool, dat dit jaar zijn 60 jarig bestaan vierde, stelde op deze editie enkele nieuwigheden voor in het T9 autocargamma. Centraal hierbij stond de vermindering van het energieverbruik. Het gamma 2008 is meteen herkenbaar aan de nieuwe LED achterlichten. Ook de herhalingslichten boven de achterruit evenals de omtreklichten werden vernieuwd. Zowel binnen als buiten zijn de touringcars nu volledig met LED verlichting uitgerust.

Van Hool newA330

Ook bij de lijnbussen waren enkele interessant dingen op te merken. Voor de buitenlandse markten blijft Van Hool steevast zoeken naar innovatieve oplossingen. Denken we maar aan een verkorte newA330; of aan de verkorte versie van de newA300, de newA300K, die bestemd is voor de Amerikaanse markt.

De stadsbus bij Van Hool blijft vooralsnog de newA330, waarvan de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB onlangs nog 127 stuks bestelde. De toekomstige 8209 was dan ook op de stand te zien.

Van Hool newA360H

Dit jaar nog werd de newA360H geïntroduceerd, een bus volgens het Low entryconcept met een verticaal geplaatste motor (DAF of MAN). Tot aan de middendeur is de bus een lagevloer uitvoering, zonder treden. Na de middendeur loopt de vloer op tot boven de motor. Dit geeft de mogelijkheid om het achterste deel van voldoende zitplaatsen te voorzien. Om toch voldoende stahoogte te hebben achteraan, werd een gedeelte van het dak verhoogd.

Van Hool newAG300 voor de SRWT.

Recent bestelde de SRWT 31 newAG300; er was dan ook een voertuig van deze bestelling te vinden. Er worden 39 zitplaatsen op een totaal van 142 plaatsen aangeboden. De motor is van het type DAF PR228 S1 die de Euro 5 norm haalt. Een ZF 6 HP504 versnellingsbak rondt het geheel af.

Van Hool newA330FC

De eyecatcher bij het openbaar vervoer is ongetwijfeld de hybride brandstofcelbus. De nieuwe brandstofcelbus is een wereldprimeur. Ze is de eerste volwaardige hybride bus (elektrische tractie uit de brandstofcel en de batterijen). Bovendien wordt de remenergie gerecupereerd. Daardoor heeft ze veel minder energie nodig dan de vroegere brandstofcelbussen. Daarnaast heeft ze dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers), levert ze dezelfde prestaties en heeft ze dezelfde actieradius (tot 350 km) als een moderne dieselbus. Om dit te bereiken ontwikkelde Van Hool een 13,2 meter lang voertuig met drie assen. De tweede as is gestuurd.

Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus.

Van Hool newA330T

Daarnaast blijft Van Hool ook werken aan andere alternatieve aandrijvingen. Diverse Italiaanse steden kwamen bij Van Hool terecht om trolleybussen aan te schaffen (newA330T voor Lecce en newAG300T voor Genua en Milaan); terwijl in Duitsland en Frankrijk ook aardgasbussen van Van Hool (newA330 CNG) aangetroffen worden.

bron : persbericht Van Hool.

Terug naar boven