Van Hool

Filip Van Hool, CEO van Van Hool, stelde op deze editie van Busworld enkele nieuwigheden voor.

Ook bij Van Hool maakt Euro 6 zijn opwachting. Zo is het volledig TX-gamma nu beschikbaar met de DAF Euro 6 motoren. In november zal de TX ook op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd worden. Dit valt samen met de voorstelling van de nieuwe Commuter (de CX), die ook speciaal voor deze markt ontwikkeld is.

Van de TX45 en CX45 zijn respectievelijk al 125 en 600 eenheden verkocht. Deze worden voornamelijk in de nieuwe fabriek nabij de Macedonische hoofdstad Skopje gebouwd. Door de bouw van deze fabriek heeft Van Hool ook zijn oog op het Midden-Oosten laten vallen als nieuwe expansiemarkt.

Van Hool Commuter (CX45).

Van Hool T2145 voor de Amerikaanse markt.

De newA308E

Voor de Europese markt ontwikkelde Van Hool een puur elektrische bus: de newA308E. Deze is 9,50 meter lang en 2,35 meter breed. Hij kan zowel inductief als conductief opgeladen worden. De eerste drie stuks - besteld door De Lijn - zullen in het voorjaar van 2014 in dienst genomen worden op het Brugse stadsnet.

De nieuwe Van Hool newA308E.

De batterijen van de newA308E bevinden zich achteraan de bus.

Het interieur.

ExquiCity

Sinds de voorstelling van dit nieuwe model twee jaar terug zijn al 92 eenheden verkocht. We vermelden de trolleyversie van Parma, of de diesel-elektrische te Barcelona, Metz of de biogas-elektrische versie voor Malmö (Zweden). Ook Sales-Lentz uit het Luxemburgse Bascharage heeft er vijf aangekocht. Eentje hiervan was op de terreinen te zien. Ook een exemplaar voor Mettis was aanwezig.

Een Exqui.City - bestemd voor het Luxemburgse bedrijf Sales-Lentz - maakte enkele pendelritjes naar het centrum van Kortrijk.

Brandstofcelbussen

Binnenkort komen bij De Lijn vijf brandstofcelbussen in bedrijf. Daarnaast tekende Van Hool ook orders op vanuit het Schotse Aberdeen (10 stuks), San Remo (5) en Keulen (2).

Een brandstofcelbus voor San Remo.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven