Göppel

Göppel heeft voor het eerst een eigen stand op Busworld waar het in alle ruimte haar producten kan presenteren. Opvallend zijn natuurlijk de aanhangers; daarnaast voorziet Göppel ook de kleinere MAN-chassistypes van een bovenbouw naar het Lion's City concept.

Midi- en Maxi-Train

Op de stand zijn twee aanhangers te zien, die gebouwd zijn naar gelijkenis van de MAN Lion's City. Deze twee aanhangers kunnen respectievelijk aan een midi- of gewone standaardbus gekoppeld worden.

De Göppel Midi Train bestaat uit een midibus MAN Lion's City M (A35) een Göppel-aanhanger.

De Midi Train die op Busworld voorgesteld wordt bestaat uit een midibus (een Lion's City M/A35 van 10,4 meter lang) en een Midi Trailer van 10,05 meter lang. Samengesteld geeft dit een lengte van 20,3 meter waarmee 145 personen vervoerd kunnen worden. De Midi Trailer heeft overigens een lage vloer over de hele lengte van het voertuig.

De Maxi Trailer heeft een lengte van 11,17 meter en kan tussen 81 en 100 personen vervoer. Hierdoor bereikt de bus in gekoppelde toestand een capaciteit die overeen kan komen met een dubbelgelede bus. Gekoppeld aan een standaardbus (Lion's City) bereikt de combinatie - een Maxi Train - een lengte van 23 meter.

De Göppel Maxitrailer

De eerste Maxi Trains werden in 2004 verkocht - nadat het verbod op aanhangers, ingesteld in de jaren 1960 opgeheven werd - aan de Reutlinger Stadtverkehrsgesellschaft. In totaal rijden in Duitsland nu reeds 19 Maxi Trains en 8 Midi Trains rond.

De Lion's City M met Göppel-opbouw: A35 type

Door de positie van de motor is deze bus ook in een driedeursversie verkrijgbaar. Deze midibus is in drie lengtes te verkrijgen: 9,130 m, 9,695 m en 10,395 m en wordt aangedreven met een motor met een vermogen van 184 kW (250 pk) of 213 kW (290 pk). Met de 290 pk variant bij de lengtes van 9,695 of 10,395 kan een Midi-Train gevormd worden.

De Lion's City M met Göppel-opbouw: A66 type

Dit compacte, 2,38 meter brede midibustype komt in vier verschillengte lengtes (van 8,610 tot 10,490 meter). De bus wordt aangedreven voor een 6-cilinder motor van het type MAN D0836 LOV (250 of 290 pk) die aan de EEV normen voldoet. Het model dat op Busworld stond is bestemd voor de Zwiterse postbusdiensten.

Deze MAN Lion's City M (A66) kan gebruikt worden in de Midi Train combinatie.

De Lion's City M met Göppel-opbouw: A22 type

De A22 is de grootste onder de midibussen uit de Göppel-stal. Met een breedte van 2,50 meter en twee lengtevarianten (10,500 en 11,210 m) kan deze bus ook gebruikt worden als trekker in een Maxi Train combinatie. Qua design en uitrusting is deze bus identiek met de standaardbussen van MAN. Er kan vlot gekozen worden tussen diverse types zitjes (van stads- tot intercity-verkeer). Naast een gewone dieselversie is deze bus ook verkrijgbaar met de MAN CNG-motor van het type E2876 LUH (235 kW/320 pk). In de 10,5 meter versie kan ook voor een derde deur gekozen worden. Deze versie wordt gepresenteerd op Busworld.

Achterzijde van de MAN Lion's City M (A22). Deze bus kan gebruikt worden in de Maxi Train combinatie.

Terug naar boven