MAN

Sinds de vorige editie van Busworld is het MAN voor de wind gegaan op de Belgische openbaar vervoermarkt. Tussen eind 2007 en nu werden ongeveer 30 exemplaren van de Lion's City verkocht aan diverse bedrijven die diensten uitvoeren voor De Lijn en TEC. Ook dingt MAN steevast mee met aanbestedingen van De Lijn, TEC en MIVB.

De Lion's City LE

De Lion's City T heeft in 2008 de look van de Lion's familie meegkregen en gaat nu als Lion's City LE door het leven. Op de beurs is de Überlandversie te zien. De 12-meterbus is uitgerust met de D08 motor-range met een vermogen van 290 pk.

De MAN Lion's City LE

De hybride Lion's City

De nieuwe MAN Lion's City Hybrid met een seriële hybride aandrijving werd eerder dit jaar op het UITP congres voorgesteld. De bus heeft aantrekkelijk "EfficiencyDesign" meegkregen. Karakteristiek zijn de batterijen die vooraan de bus geïstalleerd worden onder een aerodynamische spoiler - "AeroLine" genaamd.

De nieuwe MAN Lion's City Hybrid

Een aantal testvoertuigen zal in de loop van 2010 in dienst komen in enkele Europese steden. Een gelede versie van de hybride Lion's City zou tegen 2012 klaar moeten zijn voor productie. Ook hier zal de AeroLine gebruikt worden.

De hybride komt het best tot zijn recht in het stadsverkeer. Stadsbussen remmen en trekken veelvuldig op. Gewone bussen verspillen de remenergie, terwijl een hybride deze opnieuw gebruikt tijdens het optrekken. Naargelang de lading van de batterijen en de topografie kan een hybride bus tot enkele honderden meters enkel op elektriciteit werken. Ook MAN rekent op een brandstofbesparing tot 30 percent.

Een nieuwe gasmotor

De MAN gasmotoren beantwoorden al enkele jaren aan de EEV normen. Met een verkoopscijfer van meer dan 4000 eenheden blijft MAN marktleider in dit segment van de markt. Dit jaar werd de nieuwe MAN E2876 LUH03 motor voorgesteld, die beschikbaar zal zijn vanaf 2010. De nieuwe 310 pk motor blijft qua uitstoot ver onder de eisen van de EEV standaard. Hoewel ook de MAN common-rail dieselmotoren aan de EEV normen voldoen, blijft de gasmotor een milieuvriendelijk, economisch en toekomstgericht alternatief.

Terug naar boven