Solaris

Op Busworld 2009 selt Solaris opnieuw enkele premières voor.

The name is... Interurbino

Volledig nieuw is de intercity bus, de Interurbino. De exploitant kan de bus via vier paketten aan zijn eigen specifieke eisen aanpassen. Je kan hem zelfs als tweeverdiener zien. In de constructie werd gewerkt met roestvrij staal en aluminium.

De nieuwe Solaris Interurbino

Brede deuren – in het midden van de bus kan gekozen worden tussen een één- of tweebladsdeur – gecombineerd met lage trapjes geven een zorgeloze instap in de bus. Optioneel kan ook een rolstoellift geïnstalleerd worden. Binnenin ligt de focus op het comfort van de passagiers, maar ook van de chauffeur. Tot 53 zittende passagiers kunnen vervoerd worden, ze kunnen hun handbagage kwijt in de bagagerekken. Grote panoramische ramen zorgen voor een gevoel van ruimte.

Een dertien meter versie is in ontwikkeling en zal dus nog een aantal extra zitplaatsen aanbieden. De Interurbino die op de stand te zien is, is volgens een van de vier aangeboden “paketten” gebouwd. Het model ondergaat nu een reeks tests, waarvan de resultaten de finale specificaties gaan bepalen.

De Interurbino wordt aangedreven door een Cummins ISB6.7E5 300B (221 kW, 300 pk) die aan de Euro 5 norm beantwoordt. Versnellingsbak is een ZF 6S1010BO.

Urbino 12 Hybrid

Na de gelede versie van de hybride Urbino, die we op Busworld 2007 zagen, stelt Solaris dit jaar de 12-meter versie voor. Het hybride systeem in deze bus werd speciaal ontworpen voor bussen tot twaalf meter. In dit parallelle hybride systeem recupereert de motor energie tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslaan in lithium-ion batterijen. Als de bus opnieuw optrekt wordt deze energie hiervoor gebruikt. Het topvermogen van de electrische motor is 44 kW.

De vier batterijen die nodig zijn worden onder zitjes geplaatst. Ze hebben een nominale voltage van 340V en worden enkel door de elektrische motor gevoed. Door het belang van de electrische component is de dieselmotor kleiner uitgevallen. De Solaris Urbino 12 Hybrid gebruikt een 6,7 liter Cummins ISB6.7EV 225B dieselmotor met een output van 162 kW (220 pk) waarmee ook de EEV norm gehaald wordt.

Solaris Urbino 12 Hybrid

Het Eaton hybride systeem is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, die de geleverde kracht van de twee motoren combineren en ze naar de achteras sturen. Het controlesysteem zorgt ervoor dat voor elke situatie de ideale mix gevonden wordt tussen de twee motoren. Er is zelfs een systeem voorzien waarbij de dieselmotor zichzelf uitschakelt als hij niet nodig is. Momenteel ondergaat de bus nog een reeks testen waaruit cijfers over de reductie van brandstofconsumptie en uitstoot zullen verschijnen.

Solaris Urbino 15 LE

Naast de gewone twaalfmeterversie van de Urbino LE stelt Solaris op Busworld deze lengtevariant voor. Deze wordt ook vanaf nu ook beschikbaar gesteld met een CNG-motor.

Solaris Urbino 15 LE

De dieselversie wordt aangedreven door een DAF PR265U1 motor (266 kW, 362 pk) die aan de Euro 5 norm voldoet.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven