Van Hool

Naast de nieuwe T916 Astronef – de luxe touringcar met een oplopende theatervloer – was de blikvanger op de stand van Van Hool zeker de nieuwe hybride A360.

De nieuwe Van Hool T916 Astronef.

Nieuwe hybride uitvoeringen

Van dit model worden er binnenkort 44 aan De Lijn geleverd. Het model ziet er weer iets anders uit dan de newA360H.

Net zoals de andere hybride bussen is de dieselcomponent opnieuw van MAN. Er zijn 37 zitplaatsen, en maar liefst 7 klapstoeltjes voorzien.

De nieuwe Van Hool newA360Hyb komt binnenkort bij De Lijn te rijden.

Met de hybride A360 zijn alle segementen (midi, stads-, streek- en geledebus) nu aan zet geweest. Bij De Lijn worden alle hybride bussen normaal tegen eind 2010 geleverd.

De achterzijde van de nieuwe Van Hool newA360 Hyb

Na De Lijn en Connexxion - dat 4+20 stuks newA300 besteld heeft - is de TUB (de operator van Beauvais, Frankrijk) de derde openbaar vervoermaatschappij die een hybride bus bij Van Hool bestelt. Het gaat hier om een in ontwikkeling zijnde newA330. In de wandelgangen vernamen we dat er nog een model op stapel staat om een hybride versie te krijgen.

Nieuwe brandstofcelbus voor Amerika

Voor de Amerikaanse markt werd een nieuwe generatie brandstofcelbussen ontwikkeld: de A300L krijgt zijn première op Busworld. Het voertuig dat te zien is komt uit een bestelling van 16 stuks die verdeeld zal worden tussen AC Transit uit Oakland (Californië, 12 stuks) en CT Transit uit Hartford (Connecticut, 4 stuks).

De Van Hool newA300L voor de Amerikaanse markt.

En tenslotte... de klassiekers

Daarnaast was ook de eerste bus van de MIVB reeks 9601-9789 te zien, dit is een tweede reeks newA330. Ditmaal wordt de bus door een EEV motor (opnieuw van MAN) aangedreven.

Een Van Hool newA330, bestemd voor de MIVB.

Op de stand was ook nog een newA309 in De Lijn outfit te zien. Deze komt uit de recente reeks 5334-5347. Ten slotte was buiten nog een newA360H aanwezig voor een niet nader gekende exploitant.

Terug naar boven