VDL Bus & Coach

2015 is voor VDL al een uitzonderlijk goed jaar geweest, met maar liefst drie wereldpremières en een aantal andere nieuwe productontwikkelingen

VDL Bus & Coach presenteert op Busworld een eerste nieuwe lengtevariant van de Citea LE, namelijk de 13,7 meter versie. Het model kan zowel in een twee- als driedeursversie (zoals te zien op de stand) geleverd worden. Het aantal zitplaatsen varieert van 43 (bij de driedeursversie) tot 48 en 52 (tweedeursversie).

Nieuwe Citea versies

In 2010 volgen dan nog de 12,9 meter en de 14,5 meter varianten. Met deze uitbreiding kan VDL Bus & Coach een complete range Low Entry voertuigen aanbieden. Deze uitbreiding betekent ook een verdere stap naar de vervolmaking van de nieuwe generatie VDL Bus & Coach openbaarvervoerbussen waarvan het eerste model, de Citea CLF (Low Floor) in 2007 geïntroduceerd werd.

De VDL Citea CLE-137.

De Citea CLE wordt standaard geleverd met Euro 5 dieselmotoren. EEV is leverbaar als optie. Alle lengtevarianten zijn leverbaar met de DAF PR 228 U1 motor met een vermogen van 228 kW (310 pk) bij 2200 omwentelingen per minuut en de DAF PR 265 U1 met een vermogen van 265 kW (360 pk) bij een gelijk aantal omwentelingen.De Citea’s CLE 120 en CLE 129 worden ook aangeboden met de DAF PR 183 U1 met een vermogen van 183 kW (250 pk) bij 2200 omwentelingen per minuut.

Hybride ontwikkelingen

Ondertussen is VDL ook bezig met de ontwikkeling van een hybride Citea CLF. De eerste twee proefwagens zijn voorzien voor de Nederlanse stad Enschede. De ontwikkeling gebeurt in samenwerking met Vossloh-Kiepe, de Universiteit Twente en advies- en ingenieursbureau DHV. In Enschede worden deze bussen gedurende een periode van 2 jaar in een normale dienstregeling ingezet. Gedurende deze 2 jaar worden de Citea’s getest en wordt informatie verzameld over de operationele eigenschappen en de realiseerbare duurzaamheideffecten. De levering van beide Citea’s staat gepland voor medio 2010.

Overige modellen

Op de parking was ook een MidCity (op Mercedes 515CDi chassis) te zien in volledige De Lijn-outfit. Deze zal binnenkort bij een ons nog onbekende exploitant in dienst komen. Er is plaats voor 11 zitplaatsen, 3 klapstoeltjes en 8 staande passagiers, daarnaast is er een mindervalideplaats. De MidCity wordt opgebouwd in de fabriek van Kusters in het Nederlandse Venlo.

De VDL MidCity.

Grote afwezige is natuurlijk de Transit, al bestaat hij volgens de catalogus wel nog in de gelede versie.

Lees meer over

Terug naar boven