Volvo

Ook Volvo zet volop in op de hybride aandrijving, met z'n Volvo 7700 Hybrid en chassis (met hybride motor) voor dubbeldekbussen.

De hybride 7700

De Volvo 7700 Hybride met verlaagde vloer werd in september 2008 geïntroduceerd op de IAA-beurs in Hannover. In november volgde de hybridedubbeldekker Volvo B5TL in Engeland. Begin mei werd een veldtest gestart in Göteborg waarbij busondernemer Göteborg Spårvägar een Volvo 7700 in het normale verkeer in heeft gezet. In juni is een veldtest van start gegaan in Londen waar zes dubbeldekkers gebruikmaken van het normale verkeer.

Vijf Wrightbus Gemino op het nieuwe Volvo B5TL chassis werden door Arriva in dienst genomen.

”We hebben er nu ruim vijf maanden opzitten in Göteborg”, vertelt Edward Jobson, milieumanager bij Volvo Bus. ”De reacties van chauffeurs, operators en passagiers zijn heel positief en het brandstofverbruik is tot dusver duidelijk lager dan in onze eerdere eigen testen. Dat geldt ook voor de overige brandstoftesten die we hebben uitgevoerd.”

De Volvo 7700 Hybrid

Het hybrideconcept van Volvo heet I-SAM en bestaat uit een combinatie van een startmotor, een elektromotor en een generator met een elektronische besturingseenheid. I-SAM bevindt zich tussen een kleine dieselmotor en de I-shift-versnellingsbak in. Verder wordt een lithium-ion-accu toegepast die wordt opgeladen tijdens het afremmen op de elektromotor/generator en die vervolgens energie afgeeft aan de elektromotor voor de aandrijving.

Omdat het een parallelhybride betreft, kan de bus afzonderlijk op de elektromotor of de dieselmotor rijden maar ook met beide motoren tegelijk. Dit houdt in dat de bus kan worden uitgerust met een kleinere 5-liter dieselmotor in plaats van de 9-liter motor die wordt gebruikt voor de dieselversie van de Volvo 7700.

Een tweede groot voordeel van de Volvo hybridetechniek is dat de dieselmotor afslaat bij de bushaltes. De bus start met behulp van de elektromotor en pas als de bus een snelheid heeft van 15-20 km/u, wordt de dieselmotor automatisch gestart. Beide motoren drijven de bus samen aan totdat de dieselmotor het overneemt.

”Voorheen was het gebruikelijk dat busfabrikanten de hybridecomponenten inkochten en deze aan de eigen bus probeerden aan te passen. Dat leverde echter veel problemen op”, zegt Edward Jobson. ”Doordat wij zelf de componenten hebben ontwikkeld, konden we de nieuwe technologie integreren in de twee motoren en de overige energietoepassingen van de bus. Op die manier is het brandstofverbruik van de bus optimaal. Tegelijkertijd hebben we hierdoor een zeer goede bedrijfszekerheid gecreëerd.” Als een van beide motoren mocht uitvallen, dan kan de andere de bus naar een veilige plaats brengen.

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat meerdere hulpsystemen nu op elektriciteit werken. Het stuurservosysteem wordt elektrisch aangedreven net als de luchtcompressor en de airco. De hulpsystemen kunnen daardoor ook worden gebruikt als de dieselmotor is uitgeschakeld.

De achterzijde van de Volvo 7700 Hybrid

Een eerste bestelling van twee bussen zou normaal nog in 2009 aan de Luxemburgse exploitant Sales-Lentz geleverd worden. De serieproductie begint in het voorjaar van 2010.

Nieuwe 13 liter-motor

Volvo Bus introduceert een 13-liter motor voor de modellen Volvo 9700 en Volvo 9900. De nieuwe motor is krachtiger, maar tegelijkertijd ook zuiniger dan zijn voorganger.

Nu Europa overschakelt op de strengere emissie-eisen volgens Euro V, neemt Volvo Bus de stap om de vroegere 12-liter motor te verruilen voor een nieuwe 13-liter motor. De Volvo D13C zal worden toegepast in de touringcars Volvo 9700 en 9900 en in het chassis Volvo D13R.

De nieuwe motor van Volvo Bus is een 6-cilinder dieselmotor in lijn, met turbo en interkoeler. De motor heeft een enkelvoudige cilinderkop, een bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en elektronisch geregelde pompverstuivers. De motor is verkrijgbaar in de vermogens 420 en 460 pk en ten opzichte van zijn voorganger is het koppel verhoogd. De motor met 420 pk heeft een koppel van 2100 Nm bij 1100-1400 toeren, en het model met 460 pk levert een koppel van 2300 Nm bij 1050-1400 toeren.

Ondanks de grote cilinderinhoud is het de ingenieurs gelukt het gewicht van de motor met ca. 80 kg te verlagen in vergelijking met de 12-liter motor. De nieuwe 13-liter motor wordt verticaal gemonteerd. Er is veel aandacht besteed aan de installatie om de toegankelijkheid bij onderhoud te vergemakkelijken.

Lees meer over

Terug naar boven