Solaris

Tijdens Busworld 2011 stelde Solaris - dat overigens dit jaar zijn 15-jarig bestaan viert - zijn nieuwe elektrische bus voor.

De aandrijving gebeurt enkel nog door energie uit de batterijen, er is dus geen dieselmotor meer nodig.

Daarnaast werden ook de Urbino 18 Hybrid (in de BHNS versie) en een Urbino 12 stadsbus tentoongesteld. Sinds 1996 heeft Solaris ongeveer 8000 bussen aan klanten uit 24 landen geleverd.

Urbino Electric

Kortrijk krijgt de première van de nieuwe elektrische bus, de Solaris Urbino electric. Alle energie wordt door de batterijen geleverd, waardoor de bus volledig emissievrij is. Zowel de aandrijflijn als het energiemanagement werden door Vossloh-Kiepe aangeleverd. Het prototype werd vanuit de Alpino 8.9LE midibus ontwikkeld en zal gebruikt worden om deze technologie verder te ontwikkelen en te verfijnen. Over 'n paar jaar zouden elektrische bussen zo dieselbussen kunnen vervangen.

Urbino Electric

Urbino MetroStyle

Diesel-elektrische hybride technologie is het sleutelwoord van de Solaris Urbino 18 Hybrid in het BHNS-design. Deze krijgt vanaf nu de naam Urbino MetroStyle De parallelle hybride aandrijflijn werd door Allison Transmissions aangeleverd. De slanke lijnen van het BHNS-design passen perfect in de moderne stad. En binnenin genieten de passagiers van een hoog comfort.

Urbino MetroStyle

Nieuwe opties voor de Urbino

Bij de dieselbussen zijn nieuwe opties beschikbaar. Op de Solaris stand zal een Urbino 12 lagevloers stadsbus te zien, uitgerust met een MAN D0836 motor, die een vermogen van 213 kW (290 pk) kan ontwikkelen. De motor beantwoordt aan de EEV emissienormen, en heeft geen additieven (zoals AdBlue) nodig. Hierdoor kunnen Solaris klanten nu uit drie motormerken kiezen (DAF en Cummins waren al beschikbaar). Daarnaast is het dashboard vernieuwd waardoor het beantwoord aan de standaarden van de VDV (de Duitse vereniging van openbaar vervoerbedrijven). Tevens is een nieuwe generatie zitjes beschikbaar.

Het interieur van de Urbino MetroStyle

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven