De Citea familie breidt uit

VDL Bus & Coach stelt drie nieuwe varianten van succesvolle Citea voor.

Wereldprimeur: de VDL Citea Electric

Tijdens de 60ste UITP Mobility & City Transport tentoonstelling die van 27 tot 30 mei 2013 plaatsvindt in Genève, presenteert VDL Bus & Coach voor het eerst de Citea Electric. Het betreft een volledig elektrische Citea SLF Low Floor met een lengte van 12 meter. De mogelijkheid om te kiezen uit diverse elektrische aandrijvingen en batterijpakketten zorgt ervoor dat voor ieder inzetgebied de meest ideale en optimale combinatie samengesteld kan worden. Zonder consequenties voor de toegankelijkheid, de inrichting van het interieur en het comfort. De Citea Electric is dus niet zomaar de zoveelste elektrische bus, maar is uniek in haar mogelijkheden om voor iedere vervoerder optimaal afgestemd te worden op alle operationele vereisten en wensen.

De nieuwe VDL Citea Electric

Citea Electric

De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de VDL Citea Electric lag in het vinden van oplossingen voor de eisen, behoeften en wensen vanuit de Europese markt. Het modulaire systeem waaruit de Citea range is opgebouwd, speelde bij de ontwikkeling van deze elektrische variant ook een grote rol. Hierdoor konden de elektrische elementen namelijk ingepast worden zonder afbreuk te doen aan de wezenlijke Citea eigenschappen zoals lichtgewichtconstructie, optimale toegankelijkheid en comfort.

Bij het samenstellen van de Citea Electric kan gekozen worden uit diverse elektrische aandrijfsystemen. De variant met een grote batterij die middels plug-in geladen wordt, is het meest geschikt voor inzet over langere afstanden zonder tussentijds bijladen. Hierbij wordt het aantal passagiers wel beperkt. Kiest de operator voor een meer flexibel concept, zonder consequenties met betrekking tot het aantal passagiers en waarbij gedurende de operatie tussentijds wordt bijgeladen, dan zijn er meer mogelijkheden. Een relatief kleine batterij kan in dit geval gecombineerd worden met verschillende snellaadmethoden zoals inductie, trolley of plug-in. Voor een optimale operatie kan verder de zogenaamde ‘range extender’ worden toegevoegd. Met de ’range extender‘ zijn afstanden van meer dan 200 km zonder bijladen mogelijk. Het toevoegen van een ‘range extender’ heeft geen consequenties voor het aantal passagiers en het comfort. Een groot voordeel is dat investeringen op het gebied van infrastructuur tot een minimum beperkt blijven. Als energiedrager kan gekozen worden uit fuel cell, energie batterij of diesel generator. Kortom, de VDL Citea Electric biedt een scala aan mogelijkheden, oplossingen en modules die tegemoetkomen aan de operationele vereisten voor iedere lokale situatie.

De Citea Electric die tijdens de UITP in Genève geïntroduceerd wordt, is voorzien van wielnaafmotoren. Deze motoren bevinden zich in de achterwielen van de Citea. Als energiedrager is een batterijpakket gemonteerd.

Uitbreiding lage vloer range Citea met gelede versie

De Citea range wordt uitgebreid met een gelede versie, de Citea SLFA (Low Floor Articulated). Dit nieuwe model - waarvan we onlangs al een peak preview kregen bij MIVB (als demobus) - zal vanaf eind 2013 in Euro 6 uitvoering leverbaar zijn in 2 lengtevarianten, de SLFA-180 met een lengte van 18 meter en de SLFA-187 met een lengte van 18,75 meter.

Citea SFLA

Citea SLFA

Met de Citea SLFA borduurt VDL Bus & Coach verder op het succes van de Citea SLF. De lagevloerconstructie maakt de instap extra makkelijk en biedt bijvoorbeeld reizigers met een kinderwagen of een rolstoel optimale toegang. Dit geldt zowel voor het voorste gedeelte van de bus als voor het gedeelte na de geleding. In het gedeelte na de geleding kan optioneel ook een rolstoelplatform aangebracht worden. Bij de inrichting van de Citea SLFA is veel aandacht besteed aan de doorstroming van en naar de in- en uitstapdeuren. De cantilever-stoelmontage (vrijhangende stoelen) zorgt voor veel beenruimte en daardoor optimaal zitcomfort.

De Citea SLFA is leverbaar in een 3- of 4-deursuitvoering. Voor de onderdelen maakt VDL uitsluitend gebruik van gerenommeerde leveranciers.

Citea SLE Cargo

In april 2013 werden in totaal 9 Citea’s SLE Cargo geleverd aan Björks Buss AB, lid van Sambus, een vereniging van Zweedse personenvervoersbedrijven. Een bijzonder heuglijk feit, want niet alleen werd de 1.500ste Citea overhandigd, maar ook de eerste VDL Citea SLE Cargo. Een Low Entry bus met zo’n 2 m3 bagageruimte die een scala aan extra inzetmogelijkheden biedt.

“We zijn trots op het feit dat we sinds de introductie in 2007, meer dan 1.500 Citea’s geleverd hebben. Met de Citea range zijn wij in staat geweest om onze afzet in Europa en het Midden Oosten te vergroten. Wij blijven continu werken aan het gehele Citea platform met nieuwe modellen, nieuwe aandrijflijnen en nieuwe aandrijflijntechnieken.

Citea SLE Cargo

Citea SLE Cargo

De Citea SLE en XLE Cargo zijn met name ontwikkeld om tegemoet te komen aan de eisen van Zweedse klanten. Björks Buss was het eerste bedrijf dat dit model aangekocht heeft op een moment dat de ontwikkeling zelfs nog moest starten. Dit getuigt van een door ons zeer gewaardeerd klantenvertrouwen in ons vermogen en onze flexibiliteit om die producten te bouwen waar onze klanten ook daadwerkelijk behoefte aan hebben”, aldus Rémi Henkemans, managing director VDL Bus & Coach bv.

Bij de Citea Low Entry SLE-120 (12 meter) en XLE-145 (14,5 meter) komt daar nu de zogenaamde Cargo uitvoering bij. Onder het verlengde hogevloergedeelte van de bus is zo’n 2 m3 bagageruimte gecreëerd. Dit biedt met name in landen waar openbaarvervoerbussen ingezet worden voor lange intercity afstanden veel extra mogelijkheden.

De Citea’s SLE-120 Cargo voor Björks Buss hebben allemaal een lengte van 12 meter en zijn verder uitgevoerd met een extra brede enkele uitstapdeur, met ruime toegang tot de bagageruimte, comfortabele stoelen, dubbelglas, extra isolatie en extra verwarmingscapaciteit in verband met de strenge Zweedse winters.

Lees meer over

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven