De Iveco Bus « Ellisup »

Enkele maanden terug had Iveco Bus haar nieuwe stadsbus - de Urbanway - al voorgesteld. Maar vandaag waren alle ogen gericht op de nieuwe conceptbus: de Ellisup.

De voorzijde van de Ellisup.

Het Ellisup programma wordt gecoördineerd door het Franse agentschap voor Milieu en Energiebeheer (ADEME) en geleid voor de Iveco Bus, in samenwerking met Michelin, de RATP (het Parijse vervoerbedrijf, EDF (Electricité de France), de CEA (commissie voor alternatieve en atoomenergie), IFP Energies Nouvelles, IFSTTAR (het Franse Instituut voor Transportwetenschap en -technologie, stedelijke planning, ontwikkeling en netwerken), ERCTEEL (Commercieel en Technisch Studiecentrum voor elektrische en elektronische technologie) en RECUPYL (een bedrijf gespecialiseerd in het innovatief recycleren van batterijen naar metalen).

Het interieur van de Ellisup.

Hun gezamelijke doel is het ontwikkelen van een nieuwe elektrisch aangedreven bus, die tijdens zijn dienst volledig op elektriciteit kan rijden en op een paar minuten tijd aan het einde van een rit opgeladen kan worden. De kost zou tussen een conventionele dieselbus en een trolleybus moeten komen te liggen.

De achterzijde.

Ellisup is uitgerust met een elektrische motor, ontwikkeld door Michelin, en die zich in vier van de acht kleine wielen bevindt. De motor gebruikt een innovatieve combinatie van batterijen en supercaps die energie kunnen opslaan.

Door de kleine wielen kan een totaal vernieuwde bus gebouwd worden. Het interieur voelt ruim aan, waardoor de passagiersstroom optimaal verloopt. Grote raampartijen geven de reizigers een panoramisch zicht.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven